انجمن تخصصی فلزیاب و ردیاب
تاریخ : پنج شنبه 9 فروردین1403 - 9:55pm



این موضوع قفل شده است. نمی توانید پستی را ویرایش و یا پاسخی ارسال کنید.  [ 16 پست ]  برو به صفحه 1 , 2  بعدی
 آموزش اپراتوری ردیاب فوق حرفه ای FPL-35 
نویسنده پیغام
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746

به نام خدا

با عرض سلام خدمت همه دوستان عزیز.
این تاپیک بطور اختصاصی جهت آموزش نکات آموزشی و اپراتوری خاص ردیاب FPL-35 در نظر گرفته میشه.
از آنجا که این ردیاب بطور خاص دارای نکات ویژه و منحصر بفردی هست که شاید تا حالا به این شکل در هیچ ردیابی وجود نداشته ؛ تمرکز ما در این تاپیک روی نکات ویژه این ردیاب خواهد بود و فعلا سعی میکنیم نکات کلی در اپراتوری ردیاب رو مد نظر قرار ندیم.
ضمنا این تاپیک در ابتدا برای کاربران قفل خواهد بود تا بنده و آقا مجتبی مسایل اولیه و کلیدی این ردیاب رو کمی توضیح بدیم و به امید خدا بعد از مدتی تاپیک روی کاربران باز خواهد شد تا مسایل خودشون رو مطرح کنن. از آنجا که این توضیحات ممکنه کمی طول بکشه از دوستان خواهش میکنم شکیبا باشن. اگر سوالی در مورد خود دستگاه وجود داره فعلا لطفا در تاپیک زیر مطرح کنین:
viewtopic.php?f=17&t=776
اگر هم نکته ای هست که دوستان فکر میکنن باید در مورد اپراتوری این ردیاب توضیح داده بشه لطف کنن بصورت پیام خصوصی با بنده یا آقا مجتبی در میان بذارن.
همچنین دوستان میتونن در مورد مشخصات ردیاب FPL-35 به تاپیک زیر در فروشگاه مراجعه کنن:
viewtopic.php?f=10&t=931
و همینطور برای یاد گیری نکات ابتدایی تر و اپراتوری ردیاب میتونین به تاپیک آموزش اپراتوری ردیاب قدیمی FPL-22 مراجعه کنین. مسایل اولیه کار با ردیاب در مورد این دو دستگاه تفاوتی با هم ندارن.
viewtopic.php?f=13&t=261
همچنین برای دنبال کردن مباحث و آموزشهای عملی و تجربی اپراتوری کار با ردیاب FPL-35 توسط کاربران انجمن میتونین به تاپیک زیر مراجعه کنین:
viewtopic.php?f=13&t=1016


شنبه 30 شهریور1392 - 7:38pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746

سیستم کنترل وزن و تخمین وزن هدف


در شروع آموزشهای خاص این ردیاب به توضیح مهمترین و انحصاری ترین قابلیت ردیاب FPL-35 نسبت به سایر ردیابها می پردازیم.
همونطور که میدونید این ردیاب قابلیت کنترل و تخمین وزن اهداف مختلف رو داره. این تنظیم که توسط اپراتور روی ولوم W انجام میشه ؛ سبب ایجاد تغییرات خاص دیجیتالی در امواج ردیابی میشه که بواسطه اون قدرت حذف اهداف با وزن کمتر از عدد مشخص شده و همینطور محاسبه وزن بدست میاد.
در اینجا بعنوان مثال فرض میکنیم یک هدف بصورت تست برای شما موجود باشه. برای محاسبه وزن اون به این صورت عمل میکنیم که ابتدا توسط ولوم W عدد وزنی رو روی ال سی دی تنظیم میکنیم که حدس میزنیم بالاتر یا پایین تر از وزن هدف موجود هست. سپس بررسی میکنیم که آیا با این تنظیم هدف مورد نظر قابل ردیابی هست یا نه؟ یکی از راههای خوب برای این کار در نزدیکی هدف این هست که از روش عمقگیری استفاده بشه. یعنی در شرایطی که آنتنها حالت قیچی دارن روی هدف قرار میگیریم و بعد بسیار آرام به عقب قدم بر میداریم. اگر آنتنها در فاصله ای نسبت به نقطه هدف که برابر با عمق هدف نسبت به ارتفاع آنتنها هست بصورت متقارن از هم باز شد ؛ نشاندهنده توانایی ردیابی اون هدف توسط ردیاب هست و مشخص میشه که وزن اون هدف بالاتر از عدد وزنی هست که روی ال سی نشان داده شده. البته این مساله از طریق ردیابی از فاصله دورتر هم قابل بررسی هست و تفاوت چندانی نمیکنه. فقط ممکن هست وزن هدف روی خود نقطه هدف یک درجه بیشتر نشون داده بشه که با تمرین زیاد اپراتور میتونه به تخمین دقیق تر وزن هدف پی ببره.
به همین شکل میتونیم عدد کنترل وزن رو بالاتر ببریم و بررسی کنیم روی چه عدد وزنی دیگه هدف قابل ردیابی نیست یا عمق درستی بدست نمیاد. در اون صورت دیگه وزن هدف کمتر از عدد نمایش داده شده هست.
اگر دیدیم که هدف قابل ردیابی نیست باید عدد وزن دستگاه رو پایین تر بیاریم تا زمانیکه هدف قابل ردیابی باشه. در نهایت بیشترین عدد وزنی که هدف توسط ردیاب قابل ردیابی هست ؛ بعنوان وزن حدودی هدف مورد نظر بدست میاد.
با کمی بالا و پایین بردن عدد وزن براحتی میشه وزن دقیق تر هدف رو با تقریب حدود 20 درصد محاسبه کرد. اگر وزن هدف از ابتدا کلا مجهول باشه ؛ جهت سرعت بخشیدن به عمل محاسبه وزن میشه اعداد وزنی رو چند درجه به چند درجه بالاتر یا پایین تر برد و در نهایت بین دو عدد وزنی که یکیش جواب میده و دیگری جواب نمیده بررسی دقیق تر کرد و درجه دقیق وزن رو دراورد.
بطور خلاصه باز هم عرض میکنم عدد وزن نشان داده شده روی صفحه به این معنی هست که اهداف سنگین تر از اون قابل ردیابی بوده ولی اهداف سبک تر از اون قابل ردیابی نیستن.
البته در محاسبه این وزن توسط ردیاب عواملی مثل خلوص اون هدف هم اهمیت دارن و هر چقدر فلز مورد نظر خالص تر باشه وزن محاسبه شده دقیق تر هست. ضمن اینکه تخمین وزن هدف بیشتر در مورد فلزات با دقت خوب جواب میده و در عین حال محاسبه وزن برای هر اپراتور نسبت به دیگری ممکنه در حد یک درجه بالا و پایین داشته باشه و بطور دقیق برای همه اپراتورها یکسان نخواهد بود. طبیعتا اگر اپراتوری دچار خطای بیش از 20 درصد در محاسبه وزن فلزات باشه باید روش آنتن زنی خودش رو جوری تصحیح کنه که قادر باشه با این دقت وزن هدف رو بدست بیاره.
نکته بسیار مهم در تشخیص کلی خطا بر اساس سیستم کنترل وزن این هست که شما هر هدفی که پیدا میکنین باید حتما قادر باشین یک عدد وزن براش در بیارین. چه هدف فقط تا وزن بسیار کم در حد زیر گرم قابل ردیابی باشه و چه اینکه هدف تا درجه آخر ولوم W قابل ردیابی باشه ؛ در هر دو صورت به منزله خطا هستن! تنها در حالتی که هدف از جنس مشخص شده توسط مود فرکانسی ؛ بالای 10 تن وزن واقعی داشته باشه باید تا آخرین اعداد W هم قابل ردیابی باشه که معمولا چنین هدفی وجود نداره. البته معمولا!!!


یکشنبه 31 شهریور1392 - 7:01pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746

حذف خطای ذرات از طریق سیستم کنترل وزن


بر اساس توضیحاتی که عرض شد کاملا مشخص هست که ذرات ریز از جنس خود هدف مورد نظر به چه صورتی قابل حذف هستن!
در واقع وقتی ما کنترل وزن رو روی عدد وزنی خاصی میذاریم چون اهداف سبک تر از اون وزن دیگه قابل ردیابی نیستن ؛ براحتی میشه ذرات رو حذف کرد. اما در این رابطه نکاتی هم وجود داره. مثلا ذراتی که در یک محوطه پراکنده هستن ممکنه در مجموع وزن گرمی قابل ملاحظه داشته باشن. بر اساس تستهای فراوان انجام شده با این ردیاب و مقایسه با نتایج ردیاب قدیمی نتیجه این بوده که ما حتی اگر عدد وزنی رو روی 1 گرم هم تنظیم کنیم ؛ بیشتر نقاط کاذبی که با ردیاب قبلی بصورت خطای ذرات ردیابی میشدن دیگه حذف میشن.
ذرات بیشتر و سنگین تر یا رگه های طلا و امثالهم طبیعتا دارای وزن بالاتری هستن و در نهایت نتیجه ای که گرفته شده این هست که اگر وزن روی 100 گرم تنظیم بشه تقریبا همه این نوع خطای ذرات براحتی قابل حذف هستن.
در اینجا تنها مشکلی که باقی میمونه در صورتی هست که اپراتور دنبال اهداف سبک در حد چند گرم باشه! در این حالت مثلا تشخیص یک سکه چند گرمی از خطای ذرات بسیار مشکل بوده و تنها از طریق حجم گیری هدف و با تمرین و تجربه زیاد میشه چند گرم هدف واقعی مثل یک عدد سکه رو از ذرات پراکنده تشخیص داد.
طبیعتا چون سیستم کنترل وزن این ردیاب بسیار خوب و مطمئن عمل میکنه بهیچ وجه نیاز به استفاده از فلز حذف کننده یا کم کردن ولوم قدرت و یا همینطور استفاده از روش سرکه به منظور حذف ذرات نیست! ذرات هر چقدر بواسطه مرور زمان دارای قدرت باشن چندان بیشتر از وزن واقعیشون نمیتونن روی سیستم کنترل وزن این ردیاب تاثیر بذارن.


یکشنبه 31 شهریور1392 - 7:37pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746

استراتژی شروع کاوش بر اساس کنترل وزن


این مساله مهمی هست که ما در شروع کاوش عدد کنترل وزن رو روی چه عددی تنظیم کنیم؟!
خب در واقع این مساله کاملا بستگی به این داره که اپراتور به دنبال چه جور هدفی هست. از طرفی وقتی سیستم کنترل وزن روی اعداد وزنی بالا تنظیم بشه ممکنه برای بعضی اپراتورها قدرت و سرعت آنتنها کاهش محسوسی داشته باشه. همینطور گاهی اوقات اهداف چند گرمی ممکنه بواسطه از نوع با ارزش مانند طلا بودن و یا قرار داشتن در سطح زمین و سادگی حفاری به نوعی ارزشمند باشن و براحتی نمیشه از کنارشون گذشت!
اگر مساله صرفا قدرت واکنش آنتنها برای یک اپراتور باشه و احساس کنه با تنظیم وزن بالا نمیتونه خوب آنتن زنی بکنه ؛ به ناچار باید از اعداد وزنی بسیار پایین استفاده کرد. طبق آزمایشات انجام شده قدرت آنتنها برای همه اپراتور ها در حالت W:4 دیگه با حالت کنترل وزن خاموش تفاوتی نداره. اما حتی در این حالت هم درصدی از خطای ذرات حذف میشن! پس پیشنهاد من به این افراد عدد وزن حداقل W:4 هست.
اما اگر مشکلی در مورد سرعت و قدرت حرکت آنتنها نباشه که البته برای اکثریت همینطور هست ؛ میشه بر اساس هدفی که اپراتور دنبال میکنه این عدد رو تنظیم کرد. با توجه به مسائلی که ذکر شد و اگر نخواهیم اهداف کوچک رو از دست بدیم ؛ من عدد وزنی بین 1 گرم تا 10 گرم رو برای شروع کاوش پیشنهاد میکنم. البته در این حالت احتمال مواجهه با خطای ذرات کمی بالاست و اپراتور باید روی نقاطی که پیدا میکنه خیلی بیشتر کار بکنه و وزن دقیق ترش رو بدست بیاره و با توجه به حجمی که اندازه گیری میکنه تشخیص بده که با ذرات مواجه شده یا چند گرم هدف واقعی!
حالا ممکنه اپراتوری اصلا تمایل به اهداف سبک نداشته باشه و اصلا براش اهمیت هم نداشته باشه. در اون صورت پیشنهاد من اعداد وزنی بالاتر از 100 گرم هستن و این تنظیم البته میتونه در محدوده کیلوگرمی یا حتی چند ده و چند صد کیلو گرمی باشه. چرا که تنظیم وزن در این ردیاب از 1 گرم تا 10 تن امکانپذیره و انتخاب این وزنها کاملا در اختیار اپراتور هست.
نکته بسیار مهم در مورد سیستم کنترل وزن این ردیاب این هست که دوستان باید این سیستم رو بسیار جدی گرفته و از اعداد وزنی بیش از حد بالا استفاده نکنن ؛ وگرنه حتی هر هدف واقعی با هر چقدر وزن و قدمتی که داشته باشه توسط سیستم کنترل وزن این دستگاه قابل حذف هست و شما اگر وزن رو بالا تنظیم کنین براحتی میتونین هر هدف واقعی رو هم حذف کنین! پس توصیه من این هست که ریسک از دست دادن اهداف واقعی یا نسبتا با ارزش رو انجام ندین و برای شروع کاوش از تنظیم وزن خیلی بالا استفاده نکنین.


یکشنبه 31 شهریور1392 - 7:58pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746

اثر کنترل وزن بر نقطه زنی ؛ حجم گیری و عمق گیری


نکته بسیار مهمی که در تنظیم کنترل وزن وجود داره این هست که در همون اعداد ابتدایی وزن که روی این ردیاب تنظیم میشه ؛ ذرات اطراف هدف اصلی و همینطور هاله اطراف اهداف قدیمی حذف و نادیده گرفته میشن! پس کاملا مشخص هست که این مساله روی دقت نقطه زنی و محاسبه حجم و عمق هم تاثیر قابل ملاحظه ای داره.
وقتی ما مثلا برای یک هدف سنگین عدد کنترل وزن رو حتی در محدوده چند گرم قرار میدیم ؛ این ذرات و هاله اطراف هدف اصلی کاملا حذف میشن. بنابر این حجم کوچک تر که بسیار واقعی تر هست قابل اندازه گیریه. از طرفی چون این حجم واقعی تر هست ؛ محاسبه نقطه مرکزی و البته محدوده ای که نیاز به حفاری داره بسیار دقیق تر میشه. همینطور چون در عمقگیری همیشه سطح بالایی هدف برای آنتنها ملاک هست ؛ وقتی ذرات و هاله حذف میشن ؛ آنتنها عمقی که دقیقا مربوط به سطح بالایی هدف اصلی هست به اپراتور نشان میدن.
پس در مجموع استفاده از سیستم کنترل وزن دقت رو در نقطه زنی و حجم گیری و عمق گیری به مراتب افزایش میده.
اما نکته مهم این هست که برای هر هدفی باید چه درجه وزنی رو برای نقطه زنی و حجم گیری و عمق گیری انتخاب کرد؟ در واقع این مساله به وزن هدف بستگی داره! من اصلا توصیه نمیکنم از اخرین درجه وزنی که هدف بهش جوابگو هست برای این اندازه گیریها استفاده بشه. چون اتفاقا احتمال خطا در اندازه گیری ها رو میتونه افزایش بده. وزن تنظیم شده باید حداقل 2 درجه کمتر از حداکثر وزنی باشه که بدست اومده. ولی بهرحال چون حذف ذرات و هاله در همون محدوده وزنی چند گرمی اتفاق میفته ؛ میشه برای این اندازه گیری ها از کنترل وزن در حد چند گرم هم استفاده کرد و نتیجه خوب و دقیقی گرفت.
بنابراین با این ردیاب بهیچ وجه نیاز به روش استفاده از سرکه یا روش دستگاه خاموش برای اندازه گیری های دقیق تر نیست.


یکشنبه 31 شهریور1392 - 8:56pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746

تشخیص ترکیب هدف بوسیله کنترل وزن


یکی از جالب ترین اتفاقاتی که در کاوش و تخمین وزن هدف رخ میده این هست که اگر هدف ما ترکیبی باشه چه اتفاقی میفته؟! در واقع چون این ردیاب تفکیک صد در صدی داره ؛ عدد وزنی هم که بدست میاد مخصوص به همون جنس هست! پس اگر مثلا 1 کیلو مفرغ در کنار 5 کیلو طلا باشه ؛ شما روی فرکانس برنز 1 کیلو وزن و روی فرکانسهای طلا 5 کیلو وزن تخمین خواهید زد. با توجه به این قابلیت مهم و جالب میشه به یک تصویر ذهنی خوب از ترکیبات هدف دست پیدا کرده و نسبت به واقعی بودن هدف و اینکه اصلا چه جور چیزی میتونه باشه اطمینان حاصل نمود.
این مساله که در کاوش های واقعی هم تایید شده نشون میده که مثلا اگر ظرف مفرغی وجود داشته باشه که دارای طلا درون خودش باشه میشه با کنترل وزن هر کدام تا حد زیادی به این مساله پی برد.
در عین حال معمولا مس بواسطه ترکیب بودنش در اکثر آلیاژ ها معمولا با وزن کمتر برای اهداف مختلف وجود داره که خودش میتونه واقعی تر بودن هدف رو تایید بکنه.
همینطور کربن یا زغال با وزن بسیار کم اکثرا در جاهایی که هدف واقعی باشه ؛ پیدا شده و قابل محاسبه هست.
بررسی ترکیبات هدف میتونه به تشخیص خطا هم خیلی کمک کنه. بطور مثال اگر هدف اصلی طلا باشه در اغلب موارد باید وزن طلایی که شما روی اون هدف تخمین میزنین بیشتر از فلزاتی مانند مس و مفرغ باشه.


دوشنبه 31 شهریور1392 - 12:51am
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746

فرکانس متغیر (فاین)


همونطور که در معرفی ردیاب FPL-35 عنوان شد ؛ این دستگاه از سیستم فرکانس متغیر بسیار دقیق استفاده میکنه. این سیستم این قابلیت رو فراهم کرده که ما حتی در تمام مودهای فرکانسی ثابت 22 گانه هم امکان تغییرات جزئی فرکانس در حول و حوش فرکانس اصلی رو داشته باشیم.
این تغییر که از طریق ولوم Fine و کاملا دیجیتالی انجام میشه ؛ به صورت F:-9 تا F:+9 روی صفحه ال سی دی نمایش داده میشه. منظور از اعداد منفی فرکانسهای کمتر از فرکانس مرکزی و اعداد مثبت نشانگر فرکانسهای بیشتر از فرکانس اصلی هست. نقطه صفر مرکزی که فرکانس اصلی و اتوماتیک انتخابی خود دستگاه هست بصورت F:OK نمایش پیدا میکنه.
طبق آزمایشات فراوان انجام شده در شرایط مختلف و روی اهداف قدیمی و جدید ؛ نقطه مرکزی یا OK در مورد تمام مودهای ثابت 22 گانه معمولا بهترین انتخاب هست و همیشه خوب جواب میده. با این حال چون این امکان وجود داره که تحت شرایط خاص ؛ اندکی فرکانس به سمت مثبت یا منفی شیفت پیدا کنه ؛ اپراتور میتونه با تست های خودش روی اهداف معلوم این مساله رو بررسی کنه. البته بطور معمول اعداد فاین در محدوده 3- تا 3+ باید در ردیابی اهداف مختلف جواب بده و در این بازه هدف قابل سنس باشه. در واقع یک درجه کم و زیاد بودن فاین تاثیر زیادی روی سنس شدن نمیذاره چون هر درجه فاین به معنی تغییرات بسیار اندک صدم هرتزی در فرکانسهای دستگاه هست.
در صورتی که اپراتور تجربه خاصی در بدست اوردن عدد دقیق تر و مناسب تر فاین برای هدف خاص مورد نظر خودش نداشته باشه ؛ اکیدا توصیه میشه برای شروع کاوش از فرکانس دقیق مرکزی که با F:OK نمایش داده میشه استفاده بشه.
ذکر این نکته هم ضروری هست که درجات فاین هر مود فرکانسی کاملا مختص بخودش هست. یعنی بازه جوابدهی فاین برای 5 فرکانس طلا الزاما بطور دقیق معادل هم نیست! مثلا طبق آزمایشات انجام شده گلد 1 و 2 و 3 در بازه فاین 3- تا 3+ جواب میدن ولی گلد 4 و 5 در بازه 2- تا 2+ جوابگو هستن. این تفاوتهای جزئی در مورد سایر مودها هم کم و بیش وجود داره که توصیه میشه حتما اپراتور این رنج جوابدهی فاین رو تک به تک در مورد اهداف مختلف برای خودش تست کرده و یادداشت بکنه و کاملا در ذهن داشته باشه چون بخصوص در مورد تشخیص خطای تشابه فرکانس که توضیح داده خواهد شد میتونه مفید باشه.


سه شنبه 2 مهر1392 - 7:05pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746

تشخیص خطای تشابه فرکانسی از طریق فاین


یکی از خطاهای رایجی که کلا در ردیابی گریبانگیر اپراتور میشه احتمال تشابه فرکانسی سایر مواد با هدف اصلی مورد نظر هست. یعنی مثلا ما بدنبال کاوش طلا هستیم اما مواد خاصی هم در محدوده وسیع قابل دید توسط ردیاب وجود دارن که فرکانسشون میتونه با طلا تداخل داشته باشه! البته شاید بیشتر این نوع موارد مربوط به ذرات بسیار ریز یا رگه های خود طلا باشن که از طریق سیستم کنترل وزن و بر اساس توضیحاتی که ذکر شد بواسطه تشخیص وزن قابل حذف هستن. اما مواردی هم وجود داره که واقعا تشابه فرکانسی هست و از طریق ولوم فاین میشه تا حد زیادی این نوع خطا رو تشخیص داد.
این روش بر این مبناست که درسته که احتمال تشابه یا تداخل فرکانسی وجود داره ؛ اما احتمال اینکه بازه جوابدهی فرکانس دو هدف یا در واقع حداقل و حداکثر فرکانس ردیابی اون هدف مشکوک با هدف اصلی یکسان باشه بسیار اندک هست.
پس اپراتور میتونه بر اساس رنج فاینی که قبلا برای اهداف مشخص بدست آورده و در ذهن داره ؛ وقتی یک هدف مجهول رو ردیابی کرد و از بابت وزن مناسب هدف هم مطمئن شد ؛ بررسی بکنه که این هدف در چه بازه ای از درجات فاین قابل سنس هست و آیا رنج جوابدهی این هدف مجهول با هدف واقعی که قبلا تست شده مشابهت داره یا نه؟
بطور مثال همونطور که عرض شد مثلا برای طلا اگر رنج فاین 3- تا 3+ یا 2- تا 2+ بدست اومده ؛ این رنج جوابدهی برای هدف مشکوک به طلا هم باید مطابقت داشته باشه! البته در این مورد بدلیل تغییراتی که ممکنه اهداف قدیمی در خاک داشته باشن و همینطور مساله تفاوت عیار و خلوص فلزات باید مشابهت حدودی رنج فرکانس رو مد نظر داشت. وگرنه 1 درجه تفاوت در بازه فاین اصلا نمیتونه به معنی خطای تشابه فرکانس باشه. اما اگر چندین درجه تفاوت در درجات فاین مشاهده شد طبیعتا احتمال خطای تشابه فرکانسی در مورد اون هدف مجهول بسیار بالاست. مثلا اگر هدف مجهول در بازه فاین 8- تا 8+ توسط ردیاب قابل سنس باشه میشه فهمید که با احتمال قریب به یقین خطاست! ولی اگر مثلا 4- تا 5+ باشه دیگه نمیشه این تفاوت رو خطا دونست.
بعنوان مثال در یک آزمایش انجام شده ؛ ریشه درخت انار که معمولا تشابه فرکانسی قابل ملاحظه ای با طلا داره مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد ردیاب در درجات فاین 4+ تا 9+ به ریشه درخت انار واکنش نشون میده! البته خوشبختانه در این مورد خاص بدلیل دقت بالای امواج این ردیاب ؛ فرکانس مرکزی طلا تداخلی با ریشه درخت انار نداشت! ولی بفرض اینکه در موارد مشابه دیگری حتی این تداخل فرکانسی شامل نقطه مرکزی یا OK هم بشه ؛ اپراتور از طریق مطابقت دادن رنج جوابدهی فاین با احتمال بسیار بالایی قادر به تشخیص این خطا خواهد بود.


سه شنبه 2 مهر1392 - 7:27pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746

مود مگنتومتر و اندازه گیری مغناطیس


مود های فرکانسی به شماره 20 و 21 بطور خاص و منحصربفرد جهت اندازه گیری مغناطیس از طریق ردیابی اون طراحی شدن.
گرچه ردیابی مغناطیس از اصول کلی ردیابی در مورد سایر اهداف پیروی میکنه ؛ اما تفاوتهای خاصی هم وجود داره. مثلا شعاع قابل ردیابی برای مغناطیس حداقل 10 برابر کمتر از سایر اهداف هست. همینطور سیستم کنترل وزن یا عدد W در این مودها معنی غیر از وزن دارن و وزنی بر اساس گرم هم براشون نشان داده نمیشه چون اصولا مغناطیس ماده ای نیست که دارای وزن باشه! اما از طریق یافتن حداکثر عدد W در کنترل وزن که تا اون درجه مغناطیس هدف قابل سنس هست ؛ در واقع میشه قدرت مغناطیسش رو اندازه گیری کرد.
بعنوان مثال آهنربا های معمولی تا درجات W بین 5 تا 10 قابل سنس هستن. همینطور وسایل برقی و حتی مثلا یک لامپ روشن که جریان برق ازش عبور میکنه تا اعداد W پایین تری قابل سنس هستن. در مود های مگنتومتر عمق هم با روش معمول در ردیابی قابل اندازه گیری هست ولی اصلا در مورد اهداف مجهول نباید به عمقی که از طریق مود های مغناطیس بدست میاد تکیه کرد. چون خطای عمق گیری در این مود ها بیشتر از سایر اهداف خواهد بود و علتش هم بزرگی مغناطیسی هست که میتونه به دور هدف اصلی وجود داشته باشه.
تفاوت مگنت 1 و 2 بیشتر در میزان شعاع زنی و عمق زنی آنهاست که همونطوری که ذکر شده مگنت1 قدرت شعاعزنی بیشتر و قوی تر اما عمق زنی کمتری داره و مگنت2 برعکس دارای شعاع زنی کمتر و عمقزنی بیشتری هست که عملا میتونه روی نقطه هدف کارایی بیشتری داشته باشه.
اندازه گیری مغناطیس از این حیث در کاوش اهمیت داره که اهداف قدیمی همگی کم و بیش دارای هاله مغناطیسی هستن. وگرنه اگر اهداف جدیدی در خاک قرار بگیرن معمولا هیچ درجه مغناطیسی در موردشون قابل سنس نیست. ولی به هر نسبتی که هدف قدیمی تر و در عین حال قوی تر و بزرگتر باشه ؛ تا درجات بیشتری از عدد W مغناطیسش توسط ردیاب قابل سنس خواهد بود. پس اندازه گیری مغناطیس اهداف مجهول در مجموع کمک موثری به تشخیص خطا و واقعی بودن و قدیمی بودن هدف خواهد کرد.
لازم به ذکره که عملکرد فاین در این مودها هم مانند سایر مودهاست با این تفاوت که طبق آزمایشات انجام شده برای هر دو حالت مغناطیس ؛ رنج جوابدهی فاین 1- تا 1+ بوده.


سه شنبه 2 مهر1392 - 11:20pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746

مود فرکانس آزاد و فرکانس گیری مواد


مود فرکانسی شماره 23 بطور ویژه و متفاوت نسبت به مودهای ثابت 22 گانه ؛ بصورت فرکانس متغیر دستی برای اپراتور در نظر گرفته شده. در این مود فرکانس مورد نظر در بازه 20.00 تا 2000.0 هرتز توسط دو ولوم F1 , F2 تنظیم شده و بر حسب هرتز روی صفحه نمایش پیدا میکنه.
ولوم F1 تغییرات اصلی و بیشتر در عدد فرکانس رو تعیین میکنه و سپس میشه عدد دقیق تر رو توسط ولوم F2 تنظیم کرد. طبیعتا در این حالت چون فرکانس بطور متغیر ساخته میشه و عدد دقیقش در اختیار اپراتور هست ؛ ما چیزی تحت عنوان فاین دیگه نخواهیم داشت.
کاربرد مود فرکانس آزاد بیشتر به این صورت هست که اگر اپراتور فرکانس خاص ردیابی در بازه فرکانسی دستگاه داشته باشه و بخواد ازش استفاده بکنه ؛ این قابلیت براش فراهم باشه و در واقع انواع فرکانسهای ردیابی مربوط به اشیاء مختلف در این مود برای کاوش مهیا هستن.
اما اپراتورهای حرفه ای تر میتونن با استفاده از این قابلیت خوب ؛ خودشون هم اقدام به فرکانس گیری هر نوع هدف یا ماده ای بکنن! طبیعتا این کار ممکنه ساعتها وقت بگیره چون فرکانس اون هدف در ابتدا کاملا مجهول هست و باید تمام حالات ممکن فرکانسی تست بشن. جهت این کار پیشنهاد میشه جهت سرعت بیشتر در فرکانسهای زیر 100 هرتز بصورت 2 صدم هرتز به 2 صدم هرتز تنظیم فرکانسی تغییر داده بشه و مجدد بررسی بشه که آیا اون هدف مجهول با این فرکانس قابل سنس هست یا نه. در فرکانسهای بالاتر هم میشه 2 دهم به 2 دهم هرتز فرکانس رو جلو برد و در واقع هر چه عدد فرکانسی بالاتر میره دقت کمتری نیاز هست. چون اگر فرکانس مطلوبی پیدا بشه باید اندکی کمتر یا بیشتر از اون عدد هم برای هدف جوابگو باشه.
نکته مهم این هست که سیستمهای حذف کننده و کنترل وزن بطور همزمان و بلافاصله پس از تنظیم فرکانس بطور متناسب با اون فرکانس کار میکنن. بنابراین قبل از هر تنظیم فرکانسی باید توجه داشت که وزن تنظیم شده توسط ولوم W بصورتی باشه که کمتر از وزن هدف مورد تست باشه. همینطور بهتره عدد وزنی تنظیم شده خیلی هم پایین نباشه تا احیانا فرکانسی که مربوط به ذرات ناشناخته موجود در محیط تست هستن بدست نیاد!
جهت بررسی اینکه آیا فرکانس تنظیم شده داره به هدف مورد نظر واکنش نشان میده یا نه ؛ میشه از روش عمقگیری یا هر روشی که اپراتور تشخیص بده واقعا هدف داره با اون فرکانس ردیابی میشه استفاده کرد.
ذکر این نکته در مورد اعداد فرکانسی لازم هست که در این بازه فرکانسی وسیع ؛ اکثر مواد و اهداف بیشتر از یک فرکانس خواهند داشت! یعنی اصلا اینطور نیست که ماده ای فقط یک فرکانس ویژه داشته باشه. بنابراین اپراتور میتونه در ابتدا برای خودش تعیین کنه که فرکانس پایین بیشتر مد نظرش هست یا فرکانسهای بالاتر. تفاوت این فرکانسها هم بصورت عمومی اینجور هست که فرکانسهای پایین تر توان عمق زنی بیشتر ولی شعاع زنی کمتر دارن و فرکانس های بالاتر دقیقا برعکس هستن. اما بطور خاص بسته به نوع ماده مورد نظر اصولا ممکنه چند فرکانس پیدا بشه که پس از کاوشهای بسیار مشخص بشه یکیش بهتر از دیگری هست.
طبیعتا وقتی فرکانس مورد نظر پیدا شد ؛ اپراتور میتونه این عدد فرکانسی رو یادداشت بکنه و در کاوشهای بعدی ازش استفاده کنه.
نکته مهم در نهایت این هست که اگر بین مود 23 و سایر مودها بخواد سوئیچ بشه ؛ اپراتور باید توجه داشته باشه که بدلیل عملکرد مشترک ولوم F2/Fine بین مودهای ثابت و مود آزاد ؛ هر بار که از مود آزاد به سایر مودهای ثابت سوئیچ میشه باید درجه فاین مجددا تنظیم بشه.


چهارشنبه 3 مهر1392 - 6:42pm
نمایش پست ها از آخر به اول:  مرتب سازی بر اساس  
این موضوع قفل شده است. نمی توانید پستی را ویرایش و یا پاسخی ارسال کنید.   [ 16 پست ]  برو به صفحه 1 , 2  بعدی

چه کسی آنلاین است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر عضو شده ای موجود نیست. و 31 مهمان


در این انجمن نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
در این انجمن نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
در این انجمن نمی توانید پست خود را ویرایش کنید
در این انجمن نمی توانید پست های خود را حذف کنید
در این انجمن نمی توانید پیوست ارسال کنید

انجمن و سایت تخصصی فلزیاب و ردیاب با حضور اساتید مجرب - طراحی و ساخت و خرید و فروش مدارات الکترونیک و کیت و نقشه مدار دستگاههای پر قدرت فلز یاب و رد یاب با قیمت مناسب - دستگاه گنج یاب و دفینه یاب و گنجیاب جهت جستجوی طلا - بهترین و قویترین طلایاب و سیستم تصویری و فلزیاب پالسی و توباکس - آموزش اپراتوری ردیاب - best site / forum for metal detector (PI, VLF, Two Box, ...) , lrl , felezyab , felez yab systems to find treasure