انجمن تخصصی فلزیاب و ردیاب
تاریخ : پنج شنبه 9 فروردین1403 - 1:53pm



پاسخ به موضوع  [ 19 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 , 2
 یه نمونه دیگه از gold gun 
نویسنده پیغام
استاد
استاد
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: چهارشنبه 26 تیر1392 - 4:12am
پست: 1910
محل اقامت: کوردستان
پاسخ با نقل قول
در این شماتیک ،نور لیزر به هدف میزنه و بازگشتش توسط سنسور حس میشه . این خیلی ساده میشه و فقط برای فلزاتی که زیر خاک نیستند ( یه فیلم تبلیغی هم که داشت یه حلقه رو از دور پیدا کرد اما زیر خاک نبود)
حالا بیونیک نیز از این روش استفاده میکنه یا نه ، فکر نمیکنم . احتمالا یه فرمول دیگه هم داشته باشه وگرنه شرکت معتبری مثل OKM ، با تولید یه همچین اسباب بازی ، اعتبار خودشو از بین نمیبره
بنظر بنده در کنار لیز یه سیستم دیگه نیز داره که بتونه حداقل کمی زیر خاک رو بزنه
این شماتیک معلوم نیست از کجا اومده . هیچ شرکتی نمیاد شماتیک تولیداتشو بزاره مگر اینکه بخواد گمراه بکنه که کسی نتونه کپی بگیره



لا اله الا هو


شنبه 30 آذر1398 - 2:21pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746
پاسخ با نقل قول
این شماتیک قدیمی هم جزو اطلاعات بی ارزشی هست که در سایتهای خارجی پیدا میشه و ما تا چند سال پیش فکر میکردیم هر چه در اون سایتها هست حتما کارایی داره در صورتیکه الان میدونیم اینطور نیست! تکنیک لیزر و استفاده از بازتاب نور نه تنها در زیر زمین کارایی نداره بلکه حتی در هوا هم سنس درستی نداره. حتی اگر از سنسورهای دقیق تری استفاده بشه که روی طول موج نور بازتابی از طلا صرفا بلحاظ رنگ طلایی حساس باشه مشخص هست که عملکرد درستی نداره چون رنگ طلایی بسادگی قابل شبیه سازی هست. بهرحال این اسباب بازیها در کاوش کوچکترین کاری انجام نمیدن!
اما سیستمهای بایونیک شرکت OKM از روش یون یابی استفاده میکنن که در انجمن روی مدلهای مختلف این سیستمها کار و بحث شده. اگر هم از لیزر در این دستگاهها استفاده بشه صرفا بعنوان یک پوینتر و مشخص کننده جهت سنس دستگاه هست که در خیلی جاهای دیگه هم بهمین صورت کاربرد داره و چیز مهم و چندان کمک کننده ای نیست.
در مورد شرکت OKM برای چندمین بار عرض میکنم این شرکت اصلا شرکت معتبری نیست! نه استاندارد های تجاری اتحادیه اروپا رو داره و نه در هیچ محفل حرفه ای در دنیای کاوش روی دستگاههای این شرکت حسابی میکنن. با وجود تبلیغات آنچنانی حتی یک فیلم مشخص داخل سایت خودشون پیدا نمیکنین که ادعاهای تبلیغاتیشون رو ثابت بکنه. در صورتیکه بر خلاف امثال ما اونها امکانات گسترده ای برای تست و فیلمبرداری دارن! سیستمهای مگنتومتر تصویری این شرکت که حسابش مشخص هست و کارایی بسیار کمتری نسبت به تبلیغاتش داره و جز حفره و آهن در عمق کم چیزی رو مشخص نمیکنه. یون یابهای او کا ام هم در برابر یونیابهای شرکت مینرو حرف چندانی برای گفتن ندارن و این رو بسادگی میشه از مرور تجربیات اپراتورهای این دستگاهها طی سالیان طولانی متوجه شد.


شنبه 30 آذر1398 - 3:39pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 آبان1393 - 9:33am
پست: 884
پاسخ با نقل قول
این شماتیک کار نمیکنه الکی هست


شنبه 30 آذر1398 - 3:50pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: سه شنبه 24 اردیبهشت1392 - 9:00am
پست: 767
پاسخ با نقل قول
اثرات دفینه به انوع های مختلفی میتونه وجود داشته باشه. در طیف گیرندگی رادیویی میتوان به موارد پی دی کا در بازه فرکانس پایین ، فرانکو فرکانس بالا ، دوربین های ir سنج ، و نوعی دیگر ی که آنتن ها ال رود رو منحرف میکنه ، و.... ، اشاره نمود.
حال این شماتیک اگر طوری دیگر تفسیر شود ، احتمالا قابل درک باشد.
تفسیر جدید.
یک فرستنده نوری آی آر ، یا لیزر با طول موج معین ، اقدام به نور افشانی در یک محیط واقعی ودارای دفینه میکند . فتو ترانزیستورها به کمک لنز در نقش گیرندگی عمل نموده ، بازتاب یا بازخوردی بیشتر از سایر نقاط دریافت میکنند و چراغ دتکت روشن میشه.
این بازخورد برخلاف عکس ترسیم شده از خود جنس نیست ، بلکه از عامل و اثرات دفینه میتونه باشه. چون به باور من اثرات دفینه متنوع و گسترده است .
در تحلیل سطحی میگیم نور لیزر در زمین نفوذ چندانی نداره ، کاملا صحیح گفتیم. پس نمیتونه دفینه بزنه ، ولی اگر بگیم لیزر اثرات دفینه را تحریک میکنه ، شاید صحیح تر گفته باشیم.
بهتره بگیم اثرات دفینه ، چون طیف ای آر هم شامل اثرات دفینه است ، و خیلی اثرات ناشناخته دیگر.
دوستان دقت کنید ، دماسنجهای لیزری از راه دور سنجش را انجام میدن ، استراق سمعهای لیزری و آی آر ، بکمک نور کار میکنند.نور پتانسیل های جالبی داره پس عرایض بنده در مورد کمک گرفتن از نور برای دتکت عامل دفینه است.



علم گنج بزرگیست که با خرج کردن تمام نمی شود.


شنبه 30 آذر1398 - 7:48pm
استاد
استاد
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: چهارشنبه 26 تیر1392 - 4:12am
پست: 1910
محل اقامت: کوردستان
پاسخ با نقل قول
درست میفرمائید . مباحث نور ، خیلی گسترده هست و هنوز نکات ناشناخته ی زیادی داره . بنده نیز عقیده دارم که بهترین سیستم کشف دفائن در بالاترین درجه ی علمی در فیزیک نور که بهش میرسیم وجود داره که شاید در آینده بشر بهش برسه یا دنیا فرصت نده
یعنی سیستمها زمانی بسوی تصویر و نور پیشرفت میکنن . بالاتر از اون دیگه میرسیم به بحث روح که چیزی شبیه این نتایج میشه با کیفیت برتر اما بدون سیستم ، که متاسفانه هرچه بسوی آینده پیش بریم از این روش دورتر میشیم
بحث تحریک نیز یک بحث داغ هست در امر دفینه یابی . اما هنوز چیز خاصی مشخص نیست . شاید چنین شماتیکی ما رو به این تفکر وارد بکنه اما این شماتیک با این گیرنده ها اصلا در حد شناخت یا تحلیل بازتاب نور نیست . همانطور که مهندس هم فرمودن حتی در تشخیص اینکه نور به فلز خورده یا نه چنین قدرتی نداره چه برسه به اینکه داده های برگشتی رو تفکیک و تحلیل بکنه
فعلا فقط یه سیستم دیدم که بتونه فلز رو بدون مانع تشخیص بده اونم حدود یه متر که فایده خاصی هم نداره . لینک فیلم هم موجوده



لا اله الا هو


شنبه 30 آذر1398 - 9:29pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746
پاسخ با نقل قول
هشیار عزیز برخی از این مطالب از شما که کاربر قدیمی انجمن هستین بعیده! اینکه ناشناخته هایی وجود داره دلیل نمیشه در مورد شناخته ها هم اشتباه کنیم و بدون دلیل علمی و وجود آزمایش قابل اعتنا به هم ربطشون بدیم.
اثر دفینه ای که بیشتر مورد نظر شماست همون موضوع یون یاب ها هست که بر اساس تخلیه الکتریکی یون فلز در زمین رخ میده و بنده شخصا آثار اون رو مشاهده کردم. چیزی که در این اثر دیده میشه به جز تولید یک پالس رادیویی نیست که بدلیل حالت سوزنی در طیف هارمونیک های فرکانسی مختلفی از رنج کیلوهرتز تا مگاهرتز و توسط یک گیرنده رادیویی قابل آشکار سازی هست. اینکه دستگاههای مینرو یا پی دی ها در رنج کیلوهرتز و مداری مثل فرانکو در رنج مگاهرتز این آشکار سازی رو انجام میدن بدلیل همین تفاوت رنج هارمونیکهای فرکانسی هست که هر یک از این طرحها مد نظر قرار میدن. وگرنه اصل ماهیت یونی که منجر به سنس توسط این دستگاهها میشه چیز واحدی هست و ربطی به نور و غیره نداره. اگر بخواین نور و طیف مادون قرمز رو هم در این پدیده دخیل بدونین پس حداقل باید آزمایشی هم وجود داشته باشه که نشون بده نور و امواج رادیویی گسترده موجود در محیط ما میتونن روی هم تاثیری بذارن یا مثلا توسط یک گیرنده نوری هم بشه ایستگاه رادیویی دریافت کرد در صورتیکه میدونیم چنین چیزی غیر ممکنه.
در مورد دوربین های مادون قرمز تلاشهای زیادی انجام شده ولی تا این لحظه هیچ نتیجه خاصی که ثابت شده باشه بدست نیومده! فراموش نکنین چند سال پیش خود ما در انجمن مدتها روی این موضوع کار کردیم. از نظر من سنس به اصطلاح هاله دفینه بر اساس تغییر در طیف نور مادون قرمز صحت نداره و هر چه دیدیم ادعاهای افراد متوهم یا سودجو و کلاهبردار بوده که از دل اون مدلهای مختلفی دوربینهای به اصطلاح دفینه یاب بیرون اومده و هیچ یک هم برای کاوشگر نتیجه ای بهمراه نداشته.
در مورد علت انحراف آنتن در سیستمهای آنتنی بنظر من مساله کاملا متفاوت هست و بخش اعظم اون در دل علم فیزیک نیست! بهتره کمی تامل کنین چرا هنوز بعد از سالیان دراز هیچ یک از افراد مدعی و شرکتهای سازنده نتونستن مدلی از این آنتنها رو بسازن که بدون دخالت دست انسان بتونه کار بکنه؟! ما خودمون هم تلاشهای زیادی کردیم و در نهایت متوجه شدیم علت حرکت آنتن نیرویی خارج از دست اپراتور نیست وگرنه واضحه وقتی ما میتونیم برای امواج رادیویی ضعیف گیرنده خوب و قوی بسازیم چطور ممکنه موج یا نیرویی از جانب دفینه وجود داشته باشه که بتونه یک آنتن رو با اون همه وزن حرکت بده ولی نشه با ساخت یک گیرنده یا سنسور اون رو اندازه گیری کرد؟!
درسته که نور لیزر در زمین نفوذی نداره. ولی بعلاوه باید عرض کنم محال هست بر این اساس بشه اثر دفینه رو هم آشکار سازی کرد. خیلی ساده عرض کنم اگر شبهه شما احتمال تغییر میزان نور دریافتی از روی محل دفینه نسبت به نواحی اطراف باشه خب بسادگی میشه متوجه شد میزان انعکاس نور بدلیل رنگ و میزان صافی و نوع خاک و سطح زمین هم به مقدار زیادی مرتبا تغییر میکنه که از نظر علمی موضوع واضحی هست. پس چطور ممکنه از روی تفاوت انعکاس بدلیل وجود موضوعی بی ربط به نور که حتی اگر هم باشه بسیار ضعیف تر از اثر تغییرات خود لایه سطحی زمین هست بشه به مدلی از سنس دفینه دست پیدا کرد؟!
دماسنج لیزری بر خلاف اسم اون که نوعی غلط مصطلح رایج هست اصلا با لیزر سر و کاری نداره! ترمو متر های به اصطلاح لیزری از لیزر فقط بعنوان یک پوینتر برای تشخیص نقطه دقیقی که دمای اون نشون داده میشه استفاده میکنن. وگرنه اصل دماسنجی بر اساس اندازه گیری میزان طیفی خاص از نور مادون قرمز انجام میشه. در واقع این ترمو متر ها فقط نوعی اندازه گیرنده مادون قرمز هستن و هیچ فرستنده ای برای این کار ندارن. جا داره اشاره کنم این دستگاهها رو هم برخی کلاهبرداران بارها بعنوان دفینه یاب مطرح کردن در صورتیکه عملکردشون ربطی به اثر دفینه نداره و تا الان هم کسی از این روش جوابی نگرفته. تنها چیزی که احتمالش وجود داره جذب انرژی حرارتی توسط فلز در طول روز و زیر آفتاب هست که البته فقط برای فلزات کم عمق اتفاق میفته و اندازه گیری دمای ناشی از اون هم باید در ساعاتی خاص انجام بشه که در نهایت چندان محسوس نیست و با توجه به وضعیت منحصر بفردی که ممکنه این روش جوابگو باشه عملا میشه گفت در 99 درصد حالات مطلقا نتیجه ای بهمراه نداره. در این زمینه هم باز به اندازه کافی تلاش شده و فکر میکنم بعد سالیان سال براحتی بشه در موردش نظر داد!
استراق سمع لیزری یک سیستم علمی مشخص داره که بر اساس مدولاسیون امواج صوتی حاصل از ارتعاش مکانیکی سطحی مانند شیشه بر روی نور لیزر عمل میکنه و کاملا عملی هست و مدار و تستهاش هم در نت موجوده. این سیستم یک فرستنده گیرنده لیزری هست و ربطی به مسائل سنس دفینه نداره.


شنبه 30 آذر1398 - 10:04pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: سه شنبه 24 اردیبهشت1392 - 9:00am
پست: 767
پاسخ با نقل قول
درود بر استاد حمید و استاد سنه دژ
ممنون از اظهار نظر شما
ولی مواردی از تست دوربین را دیدم و آزمایشاتی که دوستم انجام داده ذهنیتم را به سمت نور ، به عنوان مقوله دیگری در کاوش برده.
هرچند که خودم همچنان با الهام از مینرو پروژه شخصی خودمو پیش میبرم



علم گنج بزرگیست که با خرج کردن تمام نمی شود.


یکشنبه 1 دی1398 - 7:56pm
استاد
استاد
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: چهارشنبه 26 تیر1392 - 4:12am
پست: 1910
محل اقامت: کوردستان
پاسخ با نقل قول
درود
کار با نور خیلی جالب و پیچیده ست
با دوربین عکاسی و روشهای معمول ، قسمت اعظم کار از دست میره و شکار نمیشه . دنبال زنده ش باشید
و برای اموال عمیق و تونل و صخره و آب ، از این روش انتظار نداشته باشید مگر اینکه برای هرکدام جبران بشه



لا اله الا هو


یکشنبه 1 دی1398 - 8:36pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: جمعه 13 شهریور1394 - 8:54pm
پست: 747
پاسخ با نقل قول
درود دوستان.
اثر ناشناخته دفینه یا همون فنومنون احتمال زیاد باعث بازتابش طیف خاصی از نور میشه که احتمالا هم در رنج مادون قرمز قرار داره و احتمال خیلی زیاد هم برای فلزات مختلف متفاوت هست.
البته این میزان بازتابش بر حسب نوع خاک هم متفاوت هست حتی نوع گیاه و رنگ و... ولی برای طلا یک بازه خاص با شدتی خیلی خیلی زیادتر هست.
نیاز به سنسور مادون خاص داره و همینطور بالانس خاص در محیط کاوش.
زنده دیدن هم بوده و هست دست افراد خاصی حداقل من یک نمونه خاص دیدم که طبق قولی که دادم فیلمو پاک کردم.
جای کار روی این موضوع زیاد هست. ضمنا بنده یک نمونه ساده قبلا با برخی دوستان ساختم که جوابگو هم بود روی محل تست ولی باید سنسور بتونه محدوده خاص رو بگیره و مابقی رو فیلتر کنه وگرنه خطای کار بشدت بالا میره



,If you want to find the secrets of the universe
.think in terms of Energy, Frequency and Viberation
Nikola Tesla


سه شنبه 1 بهمن1398 - 11:45pm
نمایش پست ها از آخر به اول:  مرتب سازی بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 19 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 , 2

چه کسی آنلاین است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر عضو شده ای موجود نیست. و 43 مهمان


در این انجمن نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
در این انجمن نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
در این انجمن نمی توانید پست خود را ویرایش کنید
در این انجمن نمی توانید پست های خود را حذف کنید
در این انجمن نمی توانید پیوست ارسال کنید

انجمن و سایت تخصصی فلزیاب و ردیاب با حضور اساتید مجرب - طراحی و ساخت و خرید و فروش مدارات الکترونیک و کیت و نقشه مدار دستگاههای پر قدرت فلز یاب و رد یاب با قیمت مناسب - دستگاه گنج یاب و دفینه یاب و گنجیاب جهت جستجوی طلا - بهترین و قویترین طلایاب و سیستم تصویری و فلزیاب پالسی و توباکس - آموزش اپراتوری ردیاب - best site / forum for metal detector (PI, VLF, Two Box, ...) , lrl , felezyab , felez yab systems to find treasure