انجمن تخصصی فلزیاب و ردیاب
تاریخ : جمعه 9 فروردین1403 - 1:25am



پاسخ به موضوع  [ 27738 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 ... 2497 , 2498 , 2499 , 2500 , 2501 , 2502 , 2503 ... 2774  بعدی
 فلزیاب پالسی فلزجو - FelezJoo PI 
نویسنده پیغام
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746
پاسخ با نقل قول
mehranviva نوشته است:
سلام خدمت دوستان و مهندس حمید عزیز
من مدار رو ساختم مشکلی که دارم اینه که با اتصال لوپ کویل ارور میده بعد از بررسی متوجه شدم اپ امپ ظاهرا مشکل داره و تقلبی هست
سوالم اینه ایا میشه با اپ امپ دیگه ای مدار رو راه اندازی و تست کرد بعد ایسی اصلی رو گذاشت؟
برای تست هم یه مدار ساده چشمک زن بستم که با lm324 تست کردم چشمک میزد اما با lf357 کار نمیکرد ایا کارکرد این دو اپ امپ به صورت کلی یکی هست؟ نقشه مدار چشمک زن هم پیوست میکنم
در صورتی که امکانش هست مداری برای تست این اپ امپ معرفی کنین ممنون میشم
تشکر میکنم راهنماییم کنین


در مورد آپ امپ بحثهای مفصلی داشتیم. در بسیاری موارد هم دوستان در جای دیگری از مدار مشکل داشتن و به اشتباه ایراد رو گردن آپ امپ انداختن! بهرحال طبق تستهای من تقریبا هیچ نوع از انواع شناخته شده تقلبی از این ایسی منجر به کویل ارور نمیشه بلکه مشکل بیشتر در برد و کارکرد صحیح تفکیک هست. در مورد استفاده از LF356 هم به همین صورت هست.
LM324 بیشتر بعنوان مقایسه گر کاربرد داره و استفاده ازش بعنوان یک آپ امپ کامل کار درستی نیست. پس نتیجه کارش هم قابل مقایسه با LF357 نیست. در عین حال مداری هم که شما برای تست در نظر گرفتین ربطی به کارکرد آپ امپ در مدار فلزجو نداره! در این مدل مدار خیلی از آپ امپ ها جواب نمیدن چون مدار بر اساس مقایسه گر LM324 بسته شده. این شماره هیچ ربطی به LF357 نداره! اگر قرار بود به این راحتی قابل جایگزینی باشه چرا باید شماره خاصی مثل LF357 رو در نظر میگرفتم؟!
همونطور که بارها عرض شد شماره اصلی و نظامی LF157 هست که نوع صنعتی اون LF257 و نوع معمولی LF357 هست و همینطور شماره MAC157 که قبلا در بازار وجود داشت قابل استفاده هست. تنها شماره ای که بعنوان مشابه مطرح شده OP42 بوده و شاید OPA627 , OPA637 هم قابل جایگزینی باشن. البته دوستان گزارشی از عملکرد این 3 شماره مطرح نکردن.


سه شنبه 1 آبان1397 - 3:06pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746
پاسخ با نقل قول
Honarmand7 نوشته است:

الان روی این مدار خبری از جامپر نیست...مدار شما خازن c15 و c16 داره ولی این مدار از این خازن ها فقط یکی داره.
خازن های عدسی 100 نانو هم تعدادشون کمتر هست.
مدار شما کنار کریستال 18 پیکو هست...برای این مدار 22 پیکو...عملکرد این مدار با مدار شما فرقی نداره....اختلافشون تا 5 سانت هست.طبق مداری ک من ساختم و این مدار...


چیزی که میفرمایین همون مطلبی بود که عرض کردم! یعنی از خازنهای دکوپلاژ کاسته شده که البته بنظر من کار درستی نیست.


سه شنبه 1 آبان1397 - 3:10pm

تاریخ عضویت: سه شنبه 15 مهر1393 - 5:24pm
پست: 3
پاسخ با نقل قول
ممنون بابت وقتی که گذاشتین و پاسخگوییتون
ایا مداری هست که بتونیم اپ امپ رو خارج از مدار تست کرد تا مطمعن شد ازش؟
منظور از lm324 و تست ها این بود که ایا lf357 هم میتونه به عنوان مقایسه گر کار کنه؟ اگر میتونه پس فکر میکنم ایسی من مشکل داره چون کار نکرد اصلا.
نکته دیگه اینکه تمام ولتاژ های ذکر شده داخل راهنما کاملا دقیق هستن


سه شنبه 1 آبان1397 - 8:37pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746
پاسخ با نقل قول
خواهش میکنم.
بله اگر در نت جستجو کنین مداراتی برای تست عمومی آپ امپ وجود داره ولی هیچکدوم نشون نمیدن اپ امپ اصلی هست یا نه. چون بطور مثال 741 هم اپ امپ معروف و ارزانی هست و اگر با این مدارات تست کنین ظاهرا همه چیز درسته و فرقی هم با آپ امپهای گرانقیمت نداره! تست اصلی هر اپ امپ فقط روی مداری امکانپذیره که از توانایی و مشخصات اون اپ امپ طبق دیتاشیت استفاده کنه. بر اساس تجربه عرض میکنم اگر چند اپ امپ روی این مدار گذاشتین و همواره کویل ارور داشتین مطمئن باشین اشکال از جای دیگه مدار هست. این رو در پست قبلی توضیح دادم.


سه شنبه 1 آبان1397 - 11:54pm
کاربر فعال
کاربر فعال

تاریخ عضویت: پنج شنبه 9 فروردین1397 - 11:08am
پست: 188
پاسخ با نقل قول
اقا حمید من مشکلی که دارم وقتی نمونه های دیجیتالی شده را با هم جمع می کنم که به عبارتی همون انتگرال گیری هستش، نویز و ناپایداری در داده ها زیاده و این به نویز خود ADC هم برمی گرده چون وقتی جمع می کنیم نویزها رو هم با هم جمع می کنیم فرضا اگر مبدل 1LSB+/- خطا داشته باشد و 100 نمونه داشته باشیم میشه 100LSB که به صورت رندم هستش.

اگرم میانگین بگیریم تغییرات کوچیک از بین میره چون کار میانگین نرمال سازیه یک جوری. مثل اینه که برد کم میشه چون تغییرات ریزتر دیده نمی شه.

پیشنهادی دارین؟


جمعه 4 آبان1397 - 7:18pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 27 خرداد1392 - 7:38pm
پست: 378
پاسخ با نقل قول
با درود خدمت دوستان عزیز و یک سلام ویژه خدمت مهندس حمید، استاد مسلّم الکترونیک.
خیلی وقت بود به انجمن سر نزده بودم و چند وقت پیش به دلیل نیاز مبرم به یک پین پوینتر خوب، دوباره سراغ انجمن پربار فلزجو اومدم.دیدم یکی از دوستان مدار FM2v2 رو گذاشته و اسدف عزیز هم زحمت تغییرات تو پی سی بی رو کشیدن و در نهایت ساختم. با وجودی که این پین پوینتر از مزیت بزرگ جیبی بودن بهره منده، اما متاسفانه در بهترین حالت هم نمیتونه برد مناسبی بیشتر از ۵ سانت برای سکه ۵۰۰ تومنی بزرگ داشته باشه. به همین دلیل دوباره یه سیستم فلزجو ساختم و براش یه پین پوینتر درست کردم.مدت ها قبل دستگاه فلزجوی خودم رو به دوستی بخشیده بودم که البته غیر از پروگرام مجدد میکرو هیچ سودی برای من نداشت :p
میخواستم تجربه جدید خودم رو در ارتباط با فلزجو و حالت پین پوینتری اون به اشتراک بذارم. برای لوپ پین پوینتر از سیم لاکی 0.3 میل که به دور لوله پلاستیکی شماره ۲ پیچیده شده استفاده کردم.تعداد دور حدود ۲۰۰ دور با اندوکتانس ۲۵۰ میکروهانری، که البته کاملا متراکم و با حوصله زیاد پیچیده شد.در نهایت با چسب حرارتی پوشش نازکی داده شد و با وارنیش پلمپ شد. با کابل مرغوب میکروفون بنا به توصیه مهندس حمید به سوکت وصل شد. اما نتیجه تست ها فوق العاده بود. در واقع اگر دستگاه رو طبق دستورالعمل طراح مدار که با زحمت زیاد تو یه فایل آماده کردن کاملا رعایت بشه، مدار فلزجو بهترین دستگاه در دستان شما خواهد بود. تو تستی که با سیستم داشتم انواع فلزات با فاصله بسیار خوب توسط دستگاه سنس میشه. فاصله تقریبی ۱۰ سانت برای یه سکه بسیار عالیه. حلقه طلا تو ۸ سانت و فلز بزرگ بیش از ۲۵ سانت. در کنار ثبات عااااااالی و بدون یک ذره صدای اضافه. اگر دوستان تمایل داشته باشن حتما فیلم تست رو هم میذارم. اهمیت یک پین پوینتر با عمق زنی بیش از پین پوینتر های معمولی مثل ماینلب یا گرت، زمان حفاری خیلی بیشتر خودشو نشون میده. بارها بوده تو حفاری فاصله حدودی ۲۰ سانتی با هدف داشتم. با پین پوینتر فلزجو ( قبلا یکی دیگه ساخته بودم) تونستم از وجودش مطلع بشم و ادامه حفاری رو با خراشیدن خاک انجام دادیم و کوچکترین آسیبی به هدف نرسید.در صورتی که یک پین پوینتر ضعیف حتی گرت پرو یا پروفایند ماینلب عاجز از شکارش بودن و در صورت استفاده از این انواع، ما قطعا به هوای اینکه هنوز فاصله زیادی داریم باهاش، با ضربه های کلنگ نابودش میکردیم. این رو گفتم که اهمیت لوپ پین پوینتر با برد بیش از حد متعارف پین پوینتر های بازاری رو یادآوری کنم. قطعا عملکرد پین پوینتر فلزجو شمارو حیرت زده خواهد کرد. مطمئن باشید واژه حیرت زده رو به درستی انتخاب کردم.
تا جایی که میتونید تو ساخت ،طبق دستورالعمل مهندس حمید کار کنین و در صورتی که تو مونتاژ تازه کار هستین ، از کسی که وارده کمک بگیرید. عکس های آخرین ساختم رو میذارم تا تصور بهتری از لوپ پین پوینتر و نحوه ساختش داشته باشید.اسم دستگاه روی پنل سلیقه ایه و به هیچ وجه اهداف تجاری نداره.تو انتخاب جعبه و جاگذاری قطعات و ال سی دی و کلید ها ، سعی شده بیشترین بهره از مزیت کوچک بودن مدار برده بشه تا در نهایت سایز دستگاه به کوچکترین حالت ممکن در بیاد.کلا من دوست دارم برای فلزجو وقت بذارم.تا حالا ۵ تا درست کردم.همشون هم عالی بودن.البته این یکی رو دیگه به هیچ وجه به کسی نمیدم :ymsmug: . فیلم تست هم در صورت درخواست دوستان حتما تهیه خواهد شد. بازم از مهندس حمید عزیز برای ارائه این مدار عالی، بی نهایت تشکر میکنم


سطح دسترسی لازم برای مشاهده فایل های پیوست شده در این پست را ندارید.


جمعه 4 آبان1397 - 8:24pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746
پاسخ با نقل قول
saraqueen نوشته است:
اقا حمید من مشکلی که دارم وقتی نمونه های دیجیتالی شده را با هم جمع می کنم که به عبارتی همون انتگرال گیری هستش، نویز و ناپایداری در داده ها زیاده و این به نویز خود ADC هم برمی گرده چون وقتی جمع می کنیم نویزها رو هم با هم جمع می کنیم فرضا اگر مبدل 1LSB+/- خطا داشته باشد و 100 نمونه داشته باشیم میشه 100LSB که به صورت رندم هستش.

اگرم میانگین بگیریم تغییرات کوچیک از بین میره چون کار میانگین نرمال سازیه یک جوری. مثل اینه که برد کم میشه چون تغییرات ریزتر دیده نمی شه.

پیشنهادی دارین؟


مطلبی که در مورد محاسبه خطا فرمودین درست نیست. مثلا شما اگر 100 مقاومت یک کیلو و یک درصد خطا رو بصورت رندوم انتخاب و با هم سری کنین که میزان خطا صد در صد نمیشه! بلکه همون 1 درصد هست چون همون خطای 1+- روی مجموع مقاومتها توزیع میشه. در مورد صد نمونه با خطای یک LSB هم وضعیت مشابه هست. پس اگر نمونه ها 10 بیتی باشن و یک بیت خطا بمنزله حداکثر 2 واحد تغییر در 1023 واحد باشه ؛ روی مجموع 100 نمونه حداکثر 200 واحد در 102300 واحد خطا بوجود میاد که البته در عمل بدلیل رندوم بودن خطا خیلی کمتر از این خواهد بود و شما عدد بالانس یا آستانه رو باید طوری انتخاب کنین که این میزان اندک نویز دیجیتال رو پوشش بده. در فلزجو روی حساسیت 20 آستانه سنس تغییر 3 واحد در حدود 20 هزار واحد هست و اگر دستگاه درست ساخته شده باشه با همین میزان حساسیت امکان کار وجود داره! اگر با ADC ساده این میکرو میشه به چنین نتیجه ای رسید قطعا با ADC شما هم امکانپذیره. اما باید دقت کنین همیشه نمونه ها دقیقا از نقاط خاص و ثابتی از موج گرفته بشن که نسبت به پالس قبلی حتی در حد کسری از میکرو ثانیه هم جلو یا عقب تر نباشه وگرنه میزان خطا بشدت افزایش پیدا میکنه. بطور مثال تا نسخه 3.20 فلزجو تنها یک پالس ساعت یعنی 50 نانو ثانیه اختلاف زمانی در نمونه گیری از پالس های مختلف وجود داشت که خودش منجر به خطای قابل ملاحظه و کمی بی ثباتی میشد و با رفع این مساله ثبات بخش دیجیتال به حالت ایده آل رسید.


جمعه 4 آبان1397 - 11:49pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746
پاسخ با نقل قول
hamedkk عزیز خسته نباشین. ممنون از شما. :ymhug:
خوشحالم بابت نتیجه خوب و رضایتمندانه ای که گرفتین. این رو هم اضافه کنم که دوستان میتونن بخش ال سی دی و برخی خازنها رو حذف کنن و تنظیمات میکرو رو روی دستگاه دیگری سیو کنن و سپس روی یک مدار کوچکتر سوار کنن و مثل بسیاری از پین پوینترهای جمع و جور استفاده کنن! کمی خلاقیت نیاز داره.


جمعه 4 آبان1397 - 11:56pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 27 خرداد1392 - 7:38pm
پست: 378
پاسخ با نقل قول
مهندس جان دفعه قبل دقیقا همین کاری که فرمودین رو انجام دادم و تمام مدار و باتری بدون ال سی دی و کلید ها تو یه جعبه خیلی کوچیک جا کردم.لوله کویل رو هم بهش چسپوندم و یه پین پوینتر جیبی شد. فقط کلید پایین رو رو جعبه زدم اونم برای بالانس دستی. خیلی چیز خوبی شده بود. اما دوستان گرام از چنگم در آوردن. از بس خاطرخواه داره طراحی شما @};-


شنبه 4 آبان1397 - 12:33am
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746
پاسخ با نقل قول
خواهش میکنم. لطف دارین. :D @};-


شنبه 4 آبان1397 - 1:48am
نمایش پست ها از آخر به اول:  مرتب سازی بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 27738 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 ... 2497 , 2498 , 2499 , 2500 , 2501 , 2502 , 2503 ... 2774  بعدی

چه کسی آنلاین است؟

کاربران حاضر در این انجمن: Google و 105 مهمان


در این انجمن نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
در این انجمن نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
در این انجمن نمی توانید پست خود را ویرایش کنید
در این انجمن نمی توانید پست های خود را حذف کنید
در این انجمن نمی توانید پیوست ارسال کنید

انجمن و سایت تخصصی فلزیاب و ردیاب با حضور اساتید مجرب - طراحی و ساخت و خرید و فروش مدارات الکترونیک و کیت و نقشه مدار دستگاههای پر قدرت فلز یاب و رد یاب با قیمت مناسب - دستگاه گنج یاب و دفینه یاب و گنجیاب جهت جستجوی طلا - بهترین و قویترین طلایاب و سیستم تصویری و فلزیاب پالسی و توباکس - آموزش اپراتوری ردیاب - best site / forum for metal detector (PI, VLF, Two Box, ...) , lrl , felezyab , felez yab systems to find treasure