خواهش میکنم.
مجددا خوش اومدین!
ماشالا چه دل پری داشتین و به اندازه همه زمانی که به انجمن نیومدین در یک پست جبران کردین!
سعی میکنم مواردی که در فرمایشات شما بنظرم شاخص هست توضیح بدم.
1- دیلی اتوماتیک 19 بیشتر مورد تایید هست. با این حال 16 و 24 هم بخودی خود چندان اشکالی نداره.
2- سنس زمین در اغلب موارد طبیعی و در ذات فلزیابهاست. علت سنس هم منطق علمی عملکرد یک فلزیاب هست که رسانایی الکتریکی فلز رو بعنوان تنها فاکتور مهم برای تشخیص فلز در نظر میگیره. اما وقتی میخوایم فلزی رو در عمق بالا سنس کنیم نمیتونیم توقع داشته باشیم زمینی که بواسطه املاح و رطوبت کمی رسانایی داره و بسیار نزدیک تر به کویل هست هیچ سنسی نداشته باشه. باید از تنظیمات مناسب بخصوص درجه حساسیت کاربردی برای کار روی زمین مثلا 12 استفاده کنین و فاصله کویل تا زمین رو که در راهنما توضیح دادیم رعایت کنین و این فاصله حین کاوش تغییر زیادی نداشته باشه.
3- اگر برخی لوپها بخصوص کوچک ثبات دارن و انواع دیگه بی ثبات هستن ممکنه در ساخت اونها نکاتی رو رعایت نکرده باشین. بعلاوه اینکه هر چه کویل بزرگتر باشه فاصله مناسبش تا زمین هم بیشتر میشه. فراموش نکنین قبل از اینکه فلزیاب برای کار روی زمین استفاده بشه باید در هوا ثبات داشته باشه! یعنی حتی با حرکت دادن دستگاه به سمت آسمان و در محیط بدون نویز هیچ بی ثباتی نداشته باشین. در غیر این صورت دستگاه احتمالا در بخش کویل یا کابل رابط یا کانکتور مشکل داره.
4- سیم لاکی 1 میل برای هیچ کویل متعارفی مورد توصیه من نیست و نتیجه خوبی بهمراه نداره! مشخصات لوپها در راهنما قید شده و باید از همون سیمها استفاده کنین. برای فریم 1 متری هم سیم افشان شماره 0.75 و برای فریمهای بزرگتر سیم افشان شماره 1 مناسب هست.
5- اینکه چون در رسیدن به ایده آل خودتون در ساخت یک فلزیاب موفق نشدین و تازه اگر به توضیحات خودتون دقت کنین متوجه میشین اشکال از کار خودتون بوده ولی بهرحال دلیل نمیشه به انجمن تشریف نیارین! چون اولا اگر به نتایجی که دوستان گرفتن و میزان اقبال عمومی به این طرح و همینطور سرچ فلزجو در یوتیوب و صدها فیلم ساخت این طرح توسط دوستان خارجی توجه میکردین متوجه میشدین جایی برای نا امیدی نیست. بنده هم که همیشه اینجا در خدمت دوستان بوده و هستم! در ثانی انجمن فلزجو هزاران مطلب در زمینه های مختلف داره و ترک انجمن بدلیل شکست در ساخت یک مدار معقول نیست و به ضرر خود شماست.
6- در مورد لوپ باز هم عرض میکنم مشخصات فایل راهنما رو در نظر بگیرین. بخصوص اگر سلف سنج ندارین بهیچ وجه ابتکار شخصی بکار نبرین و حداقل مثل بسیاری از دوستان در انجمن سوال کنین تا مشخصات درست رو عرض کنیم. ضمن اینکه مقاومت اهم لوپ رو ملاک نگیرین چون ظرفیت سلفی و حتی خازنی کویل اهمیت بیشتری داره.
7- در تشخیص اپ امپ تقلبی درستی رنج
اعداد 3 گانه و تفکیک کفایت میکنه همونطور که در راهنما توضیح دادم.
8- بله پروگرامر TNM این میکروی خاص رو بدرستی و با اطمینان پروگرام نمیکنه! بارها این رو عرض کردم و در راهنما هم توضیح دادم. هر چند مشکل بی ثباتی ربطی به نحوه پروگرام نداره ولی عدم پروگرام صحیح میکرو بعدا مشکلات دیگری ایجاد میکنه. شما که این همه وقت و هزینه صرف کردین چطور این توصیه اکید من رو که در راهنما قید کردم در نظر نگرفتین؟!
9- مشکل شما به کریستال ارتباطی نداره. هر کریستال معمولی 20 مگاهرتز بشرط سالم بودن کار میکنه و اگر هم سالم نباشه کلا کار نمیکنه!
10- خازنهای الکترولیت تحت برخی حالاتی که خراب میشن باد میکنن. تازه شانس آوردین که این یکی بقول شما ورم کرده و خودشو نشون داده!
بهرحال دلیل خاصی نمیبینم جز اینکه خازن بی کیفیتی بوده و یا در شرایط بدی نگهداری شده. باید از خازنهای با کیفیت استفاده کنین. خازن خراب هر کجای مدار باشه میتونه بی ثباتی های عجیبی ایجاد بکنه. ولی این نوع بی ثباتی چون به شرایط کار روی زمین ربطی نداره در همون تستهای اولیه هم مشخص میشه.
11- کابل میکروفن در مجموع مورد تایید من نیست و بسته به نوع خاصی که استفاده کرده باشین میتونه مشکلات مختلفی ایجاد کنه. توصیه میکنم فقط کابل RG-58 از نوع بدون فویل تهیه کنین. این تنها کابل رایج و کاملا مورد تایید هست.
12- توصیه های فوق رو جدی بگیرین و با قطعات با کیفیت دستگاه رو بسازین. اگر باز هم مشکلی بود از مدار یا وضعیت کارکرد نامناسبش عکس و فیلم بگیرین شاید مشکلات دیگری هم مشخص شد. در ضمن برای کار روی زمین این تنظیمات پیشنهادی من هست:
فرکانس 100 - پالس 180 - دیلی 30 الی 40 - انتگرال 44 - اسپید 8 یا 9 - گراند خاموش و حساسیت 12