انجمن تخصصی فلزیاب و ردیاب
تاریخ : جمعه 9 فروردین1403 - 2:37am



پاسخ به موضوع  [ 22 پست ]  برو به صفحه 1 , 2 , 3  بعدی
 تقاضای کمک و راهنمایی جهت ایراد در MDL 
نویسنده پیغام
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: جمعه 2 آبان1392 - 12:21am
پست: 965
پاسخ با نقل قول
سلام.
دوستان وارد و اساتید بالاخص آقا حمید، به کمک و راهنماییتان نیازمندم.

ظاهراً ما در ام دی المون یک ایراد مزمنی داریم که گاهی خودشو نشون میده و اونم اینه که میبینیم اصلاً روشن نمیشه. و معلوم هم نمیکنه که این معضل چه وقتی میخواد روی بده. و لذا در حالیکه به ظاهر همه چیز درسته با تقبل و تحمل همه سختیها میریم تا پای کار وهمه ملزمّاتو آماده میکنیم وقتی کلید پاورشو میزنیم اصلاً روشن نمیشه که نمیشه و دست از پا درازتر برمیگردیم. یعنی این ماجرا مارو حسابی غافلگیر و کلافه میکنه.
همین یه شب پیش رفتیم سر یه موردی بعد از تحمّل کلّی سختیها و بد بختیها و راه و....وعلم کردن لوپ 2 در 2 هر کاری کردم سیستم روشن نشد که نشد. از کابلای پاور و لوپ زاپاس هم استفاده کردم باز به همون شکل . باطریها هم نو و کاملاً فول شارژ بودن. هوا سرد بود ولی فکر نکنم حتی به 4 درجه میرسید. به هرحال برگشتیم به مسکن و جای تقریباً گرم با خودم گفتم شاید سرما اختلالی در جریان باطری داده و..... ولی در اونجا هم باز هم روشن نمیشد. تا اینکه بردیمش سر باطری ماشین که با اتصال به اون روشن شد و همین سبب شد که با باطریهای 5 امپر خودش هم دیگه روشن میشد. ولی خوب دیگه وقت طلایی کارو از دست داده بودیم و... برگشتیم.
انگار که یه جور شوک آمپر بالا میخواسته که راهش بندازه. در حالیکه اونموقعها که حسابی سالم بود تو برف ویخبندون هم راحت با باطری 5 آمپر کار میکرد. حالا با توجه به علم و تجربه شما ایراد محتمله در کجا میتونه باشه؟ آیا یکجایی قطعی در راههای بورد مدار داریم یا اینکه قطعه ای مثل دیودی چیزی حالت نیمسوز شده و .... ؟
کمکتون واقعاً موجب امتنان و تشکر بنده است.


یکشنبه 3 آبان1393 - 3:04am
کاربر فعال
کاربر فعال
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: پنج شنبه 30 مهر1393 - 2:42am
پست: 54
پاسخ با نقل قول
mahmood51 نوشته است:
سلام.
دوستان وارد و اساتید بالاخص آقا حمید، به کمک و راهنماییتان نیازمندم.

ظاهراً ما در ام دی المون یک ایراد مزمنی داریم که گاهی خودشو نشون میده و اونم اینه که میبینیم اصلاً روشن نمیشه. و معلوم هم نمیکنه که این معضل چه وقتی میخواد روی بده. و لذا در حالیکه به ظاهر همه چیز درسته با تقبل و تحمل همه سختیها میریم تا پای کار وهمه ملزمّاتو آماده میکنیم وقتی کلید پاورشو میزنیم اصلاً روشن نمیشه که نمیشه و دست از پا درازتر برمیگردیم. یعنی این ماجرا مارو حسابی غافلگیر و کلافه میکنه.
همین یه شب پیش رفتیم سر یه موردی بعد از تحمّل کلّی سختیها و بد بختیها و راه و....وعلم کردن لوپ 2 در 2 هر کاری کردم سیستم روشن نشد که نشد. از کابلای پاور و لوپ زاپاس هم استفاده کردم باز به همون شکل . باطریها هم نو و کاملاً فول شارژ بودن. هوا سرد بود ولی فکر نکنم حتی به 4 درجه میرسید. به هرحال برگشتیم به مسکن و جای تقریباً گرم با خودم گفتم شاید سرما اختلالی در جریان باطری داده و..... ولی در اونجا هم باز هم روشن نمیشد. تا اینکه بردیمش سر باطری ماشین که با اتصال به اون روشن شد و همین سبب شد که با باطریهای 5 امپر خودش هم دیگه روشن میشد. ولی خوب دیگه وقت طلایی کارو از دست داده بودیم و... برگشتیم.
انگار که یه جور شوک آمپر بالا میخواسته که راهش بندازه. در حالیکه اونموقعها که حسابی سالم بود تو برف ویخبندون هم راحت با باطری 5 آمپر کار میکرد. حالا با توجه به علم و تجربه شما ایراد محتمله در کجا میتونه باشه؟ آیا یکجایی قطعی در راههای بورد مدار داریم یا اینکه قطعه ای مثل دیودی چیزی حالت نیمسوز شده و .... ؟
کمکتون واقعاً موجب امتنان و تشکر بنده است.

سلام محمود عزيز
احتمالا ماسفت مربوط به استارت دستگاه نيمسوز شده كه شما ميتونين اين ماسفت رو در بيارين و جاش از يك كليد دو حالته استفاده كنين تا مدارتان راه بيفتد


یکشنبه 4 آبان1393 - 12:59pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: جمعه 2 آبان1392 - 12:21am
پست: 965
پاسخ با نقل قول
@tesla نوشته است:
mahmood51 نوشته است:
سلام.
دوستان وارد و اساتید بالاخص آقا حمید، به کمک و راهنماییتان نیازمندم.

ظاهراً ما در ام دی المون یک ایراد مزمنی داریم که گاهی خودشو نشون میده و اونم اینه که میبینیم اصلاً روشن نمیشه. و معلوم هم نمیکنه که این معضل چه وقتی میخواد روی بده. و لذا در حالیکه به ظاهر همه چیز درسته با تقبل و تحمل همه سختیها میریم تا پای کار وهمه ملزمّاتو آماده میکنیم وقتی کلید پاورشو میزنیم اصلاً روشن نمیشه که نمیشه و دست از پا درازتر برمیگردیم. یعنی این ماجرا مارو حسابی غافلگیر و کلافه میکنه.
همین یه شب پیش رفتیم سر یه موردی بعد از تحمّل کلّی سختیها و بد بختیها و راه و....وعلم کردن لوپ 2 در 2 هر کاری کردم سیستم روشن نشد که نشد. از کابلای پاور و لوپ زاپاس هم استفاده کردم باز به همون شکل . باطریها هم نو و کاملاً فول شارژ بودن. هوا سرد بود ولی فکر نکنم حتی به 4 درجه میرسید. به هرحال برگشتیم به مسکن و جای تقریباً گرم با خودم گفتم شاید سرما اختلالی در جریان باطری داده و..... ولی در اونجا هم باز هم روشن نمیشد. تا اینکه بردیمش سر باطری ماشین که با اتصال به اون روشن شد و همین سبب شد که با باطریهای 5 امپر خودش هم دیگه روشن میشد. ولی خوب دیگه وقت طلایی کارو از دست داده بودیم و... برگشتیم.
انگار که یه جور شوک آمپر بالا میخواسته که راهش بندازه. در حالیکه اونموقعها که حسابی سالم بود تو برف ویخبندون هم راحت با باطری 5 آمپر کار میکرد. حالا با توجه به علم و تجربه شما ایراد محتمله در کجا میتونه باشه؟ آیا یکجایی قطعی در راههای بورد مدار داریم یا اینکه قطعه ای مثل دیودی چیزی حالت نیمسوز شده و .... ؟
کمکتون واقعاً موجب امتنان و تشکر بنده است.

سلام محمود عزيز
احتمالا ماسفت مربوط به استارت دستگاه نيمسوز شده كه شما ميتونين اين ماسفت رو در بيارين و جاش از يك كليد دو حالته استفاده كنين تا مدارتان راه بيفتد


سلام آقا تسلا. ممنونم.
ولی فکر نکنم مربوط به ماسفت باشه. چون یه باباییو گیر آوردم که برام یه ماسفت و یه آیسی(البته پاک شدشو )فرستاد و اونارو انداختم که قدرت و ثبات تا حد زیادی مثل روزای اول بهش برگشت. ولی این مشکل همچنان باقیست. :( :(
دیگر دوستان کسی نظری نداره؟؟؟؟
آقااااااااااااااااا حمید شما نمیخواهی کمکی به این بنده خدا بکنی؟ :(


یکشنبه 4 آبان1393 - 2:25pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746
پاسخ با نقل قول
خواهش میکنم محمود جان.
ببینید این مدار شماتیک و مدار دقیقش هنوز موجود نیست که بشه نظر قطعی داد. جناب ناصر هم که خیلی پیگیر این دستگاه هستن واردترن و مطلبی که فرمودن احتمال داره درست باشه. منظور ایشون از ماسفت اصلا ماسفت اصلی قسمت خروجی پالس نبود! این دیگه بستگی به مدار تغذیه دستگاه داره که به چه صورتی طراحی شده. اگر از سیستم خاصی برای روشن کردن دستگاه استفاده شده باشه ؛ نظر ایشون میتونه درست باشه هر چند احتمالش رو کم میدونم!
شما ابتدا باید دقیقا متوجه بشین تحت چه شرایطی دستگاه روشن نمیشه؟ بنظر من دلیلش یا از باطری هست یا سرد و گرم شدن یا حتی تکان خوردن دستگاه! همه اینا رو هم میتونین در منزل بررسی کنین و متوجه بشین کدوم عامل مشکلسازه. اگر از سرما یا گرماست باز هم باید متوجه بشین آیا از خود دستگاه هست یا از باطری؟ اگر هم مشکل تکان خوردن باشه مساله از شل بودن بعضی اتصالات هست. دقت کنین این دستگاه ظاهرا آمپر کشی بالایی داره. لذا در هنگام روشن شدن دستگاه احتمال زیاد آمپر بسیار بیشتری هم میکشه. پس هم باطری شما باید شرایط خوبی داشته باشه و هم مدار تغذیه سالم باشه و هم اتصالات و حتی کلید! بنده در دستگاههای آمپر بالا بارها دیدم که حتی کلید روشن و خاموش اگر فرسوده باشه چنین مشکلی پیش میاد! کما اینکه در ماشین هم اگر سر باطری شما محکم نباشه ماشین استارت نمیخوره در حالیکه ظاهرا برق ماشین وصل هست!!! همین مساله جزئی خیلیا رو سر کار میذاره.
برای سنجش سرد و گرم بودن دستگاه و تاثیرش در این قضیه هم خیلی ساده میتونین دستگاه اصلی رو نیم ساعت داخل یخچال بذارین. البته فریزر نباشه! نگران نباشین ایرادی هم پیش نمیاد. بعد بررسی کنین که آیا تاثیری داشته یا نه. همین کار رو هم بطور جداگانه میتونین روی باطری انجام بدین. البته در مورد باطریها تقریبا قطعی هست که اگر هوا خیلی سرد بشه توان آمپر دهی پایین میاد. در این صورت شاید با تعویض باطری مساله حل بشه. وقتی هم آمپر کشی بالا نیاز دارین برای اتصال باطری یا کلید ها باید از سیم ضخیم تر با اتصال محکم تری استفاده بشه.
مساله دیگه فرسودگی خازنها به مرور زمان هست که ایرادات غیر قابل پیش بینی بوجود میاره. بنده همین مشکل روشن شدن شانسی رو در پاور کامپیوتر هم تجربه کردم که دلیلش خرابی خازنها بوده! معمولا هم خازنهای بزرگ و با ظرفیت بالا بیشتر دچار این مشکل میشن. حداقل باید بررسی کنین خازنهای بزرگ مدار شما آیا باد کرده یا نه؟ این خازنها رو میتونین براحتی تعویض کنین. کلا بین قطعات الکترونیکی بعد از چند سال خازن اولین قطعه ای هست که عمرش تمام میشه. چیز خاصی هم نیست و میتونین بدون نگرانی هر خازنی که شک داشتین تعویض کنین. اگر از خازن با همون ظرفیت ولی ولتاژ بالاتر و مارک مرغوب استفاده کنین میتونین امیدوار باشین که کیفیت کار دستگاه هم بهتر بشه و عمر خازنها هم بالاتر باشه. بخصوص خازنهایی که در مجاورت قسمتهای گرما ساز مدار هستن خیلی بیشتر احتمال خرابی دارن. برای این خازنها بهتره از نوع بالای 105 درجه سانتیگراد که روی خازن ذکر میشه استفاده کنین.


یکشنبه 4 آبان1393 - 2:51pm
کاربر فعال
کاربر فعال
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: پنج شنبه 30 مهر1393 - 2:42am
پست: 54
پاسخ با نقل قول
محمود جان ولتاژ تغذيه به پايه ورودي رگولاتور 7805 نميرسد چون اين ولتاژ در مسيرش يك ماسفت سوئيچ استارت دستگاه هست يا اينكه ماسفت خرابه وياپالس ورودي به ماسفت نميرسه تا ولتاژ تغذيه به 7805 برسد و ولتاژ 5 ولت ميكرو راه بيفتد
پیوست:
MDL (1).JPG


سطح دسترسی لازم برای مشاهده فایل های پیوست شده در این پست را ندارید.


یکشنبه 4 آبان1393 - 5:58pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: جمعه 2 آبان1392 - 12:21am
پست: 965
پاسخ با نقل قول
آقا حمید و آقا تسلا( یا باید بگم ناصر خان؟!! :-? ) خیلی ممنونم بابت توجه و جوابتون.
آقا تسلا در مورد ماسفتی که اشاره کردی یعنی یه نوعی سوییچ یا استریپفت- ماسفت منظورته؟؟
حال فرض کنیم همه اتصالات پاور وکابلای ورودی وتراکهای بورد درست باشن ، با توجه به این نکته که علی رغم سلامت کامل و فول شارژی، باطریهای خودش نتونستن روشنش کنن تا وقتیکه به باطری 60 آمپری وصل شد روشن شد، دربردارنده چه نکته ای میتونه باشه؟ یعنی این احتمال همون ماسفت سوییچ و تغذیه رو تقویت میکنه؟ آیا به غیر از اینا قطعه دیگری هم میتونه خراب شده باشه که باعث بشه اینطوری بازی دربیاره؟ مثلاً دیود

آقا حمید جان نظر شما چیست؟ با توجه به اینکه بعضی موارد مشکوک از نظر شما رو خط میزنم که دایره شَک رو محدودتر کنم؛

- همیشه 2 تا باطری میبرم و هر دو هم نو و سالمند. شارژر خیلی خوب اختصاصی باطریای سیلدو داریم که قشنگ سلامت باطریا رو هم نشون میده. با هردو باطری همین رفتارو داشت. دوتا سیم تغذیه باطری به دستگاه هم دارم که از نوع خوب آمپر بالا بدون ذره ای قطعی هستن. از این بابتا مطمئنم.
- تمام خازناییکه در قسمت آنالوگ بودن رو تعویض کردم و همگی از نوع خیلی مرغوب و سالم هستن.
اگر یادتون باشه قبلاً اشاره کرده بودم که زیر سیگنال خیلی شدید خازن اصلی قدرتش کامل لیک کرده بود. یعنی اونقدر جریان کشیده بود که روغناش به تمام سطح داخل باکس پاشیده بود. لذا هرچی الکترولیتی بود رو از دم عوض کردم.
اینم عرض کنم که قبلاًها آمپرکشی اونو چک کرده بودم فقط وقتی روشن میشه حدود 550 میلی آمپر میکشه بعدش دیگه با تقریباً 250 میلی آمپر کار میکنه.

راستی حمید آقا در مورد اون تست داخل یخچال برام جالب بود. اصلاً به ذهن خودم نرسیده بود. تستش میکنم ببینم چی میشه.


یکشنبه 4 آبان1393 - 8:38pm
استادیار
استادیار

تاریخ عضویت: جمعه 27 اردیبهشت1392 - 8:14pm
پست: 692
محل اقامت: ایران
پاسخ با نقل قول
@tesla نوشته است:
محمود جان ولتاژ تغذيه به پايه ورودي رگولاتور 7805 نميرسد چون اين ولتاژ در مسيرش يك ماسفت سوئيچ استارت دستگاه هست يا اينكه ماسفت خرابه وياپالس ورودي به ماسفت نميرسه تا ولتاژ تغذيه به 7805 برسد و ولتاژ 5 ولت ميكرو راه بيفتد
پیوست:
MDL (1).JPG



سلام و درود

جناب مهندس چیزی که شما بهش اشاره کردین رگولاتور 7905 هستش که اتفاقا تغذیه آی سی پبش تقویت کننده رو هم به عهده داره...اگه به بالای برد نگاه کنی معلومه که خروجی رگولاتور به پایه5 آپ امپ میره.ماسفت سویچ استارت اون یکیه ;)


یکشنبه 4 آبان1393 - 9:34pm
کاربر فعال
کاربر فعال
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: پنج شنبه 30 مهر1393 - 2:42am
پست: 54
پاسخ با نقل قول
كرمي نوشته است:
@tesla نوشته است:
محمود جان ولتاژ تغذيه به پايه ورودي رگولاتور 7805 نميرسد چون اين ولتاژ در مسيرش يك ماسفت سوئيچ استارت دستگاه هست يا اينكه ماسفت خرابه وياپالس ورودي به ماسفت نميرسه تا ولتاژ تغذيه به 7805 برسد و ولتاژ 5 ولت ميكرو راه بيفتد
پیوست:
MDL (1).JPG



سلام و درود

جناب مهندس چیزی که شما بهش اشاره کردین رگولاتور 7905 هستش که اتفاقا تغذیه آی سی پبش تقویت کننده رو هم به عهده داره...اگه به بالای برد نگاه کنی معلومه که خروجی رگولاتور به پایه5 آپ امپ میره.ماسفت سویچ استارت اون یکیه ;)

درسته
معذرت ميخوام اشتباه از من بود :ymblushing: :ymblushing:


یکشنبه 4 آبان1393 - 10:01pm
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:43am
پست: 12746
پاسخ با نقل قول
خواهش میکنم محمود عزیز.
شما مواردی که دوستان فرمودن رو هم بررسی کنین. چون اگر این مدار با یک سیستم تغذیه خاص استارت بخوره باید اون مدار سالم باشه تا دستگاه روشن بشه.
مصرف 550 میلی آمپری چیزی نیست که یک باطری چند آمپر نتونه از پسش بر بیاد. ولی باید توجه کنین که در لحظه استارت احتمالا جریان خیلی بیشتر از این هست! بهرحال باز هم یک باطری 4 آمپر نباید مشکلی با این مساله داشته باشه. محکم بودن اتصالات باطری و ضخیم بودن سیمهاش رو هم جدی بگیرین.
از این گذشته باطری ماشین معمولا بالای 12 ولت و در حدود 14 ولت هست! شاید مشکل دستگاه شما کم بودن ولتاژ باطری باشه نه آمپر. بخصوص بعضی باطری ها در هنگاه آمپر کشی بالا دارای افت ولتاژ بیشتری هستن که این مساله فقط در تست هنگام جریانکشی زیاد خودش رو نشون میده. در حالت عادی که ولتاژش رو اندازه میگیرین به ظاهر مشکلی نداره.


یکشنبه 4 آبان1393 - 11:14pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: جمعه 2 آبان1392 - 12:21am
پست: 965
پاسخ با نقل قول
ممنونم آقا حمید. 1 ساعت داخل یخچال گذاشتمش روشن شد. ولی نیم ساعت که داخل فریزر گذاشتم همونطوری شد. روشن نشد که نشد تا اینکه چند دقیقه گذاشتمش روی رادیاتور گرم و روشن شد.
آقا کرمی عزیز ممنون از توجهت. یعنی شما هم با این توصیفات تشخیص میدید که باید اونیکی قالب TO-220 رو تعویض کنم؟ اسمشو میدونید؟


دوشنبه 4 آبان1393 - 1:31am
نمایش پست ها از آخر به اول:  مرتب سازی بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 22 پست ]  برو به صفحه 1 , 2 , 3  بعدی

چه کسی آنلاین است؟

کاربران حاضر در این انجمن: Majestic12 , namvar14 , sahra55 و 70 مهمان


در این انجمن نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
در این انجمن نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
در این انجمن نمی توانید پست خود را ویرایش کنید
در این انجمن نمی توانید پست های خود را حذف کنید
در این انجمن نمی توانید پیوست ارسال کنید

انجمن و سایت تخصصی فلزیاب و ردیاب با حضور اساتید مجرب - طراحی و ساخت و خرید و فروش مدارات الکترونیک و کیت و نقشه مدار دستگاههای پر قدرت فلز یاب و رد یاب با قیمت مناسب - دستگاه گنج یاب و دفینه یاب و گنجیاب جهت جستجوی طلا - بهترین و قویترین طلایاب و سیستم تصویری و فلزیاب پالسی و توباکس - آموزش اپراتوری ردیاب - best site / forum for metal detector (PI, VLF, Two Box, ...) , lrl , felezyab , felez yab systems to find treasure