انجمن تخصصی فلزیاب و ردیاب
تاریخ : شنبه 1 اردیبهشت1403 - 4:52am



پاسخ به موضوع  [ 515 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 ... 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 ... 52  بعدی
 اشکور بهشت گمشده تاریخ و طبیعت 
نویسنده پیغام
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
erfan نوشته است:
دستت درد نکنه آقا رضا.تحقیقت قابله ستایشه.
اگه از روستاهای مانیستان بالا و پایین و توکاس و پوده هم اطلاعاتی داری خواهش میکنم بزار.متشکرم



چشم عرفان جان حتما میزارم


چهارشنبه 29 مرداد1393 - 9:01pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
روستای ﻣﺎﯾﺴﺘﺎﻥ ﭘﺎﯾﯿﻦ و بالا اشکور علیا
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻫﺎﯼ ﻣﺎﯾﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎﻻ ﻭ ﭘﻮﺩﻩ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ
ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ 44 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺑﺨﺶ ﺭﺣﯿﻢ ﺁﺑﺎﺩ ﻭ ﺩﺭ 59
ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﺷﺮﻗﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺩﺳﺮ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ
ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﯾﮏ ﺯﻣﯿﻦ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﯾﮏ
ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺍﯾﻦ
ﻧﻘﻄﻪ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﯼ ﺁﺑﺎﺩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺁب ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ ﺗﻠﯿﮑﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ
ﻧﻬﺮﯼ ﺑﺪﺍﻥ ﺟﺎ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ . ﻧﺸﺎﺳﻦ ﺩﺭﻩ
Neshasen Dare ﺩﺭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﭘﻮﺩﻩ ﻭ
ﭼﺸﻤﻪ ﺁﺏ ﻣﻌﺪﻧﯽ ﮔﺮﻣﻪ ﺳﺮ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺍﺯ
ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭﺩﯾﺪﻧﯽ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎﺳﺖ . ﭼﺸﻤﻪ ﮔﺮﻣﻪ
ﺳﺮ ﯾﮏ ﭼﺸﻤﻪ ﺑﺎ ﺁﺏ ﮔﻮﮔﺮﺩﯼ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﮔﺮﻣﺎ ﻣﯽ
ﺑﺎﺷﺪ .
ﻣﺎﯾﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎﻻ
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻫﺎﯼ ﻣﺎﯾﺴﺘﺎﻥ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻭ ﺗﻠﯿﮑﺎﻥ
ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ 46 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺑﺨﺶ ﺭﺣﯿﻢ ﺁﺑﺎﺩ ﻭ
ﺩﺭ 61 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﺷﺮﻗﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺩﺳﺮ
ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ


سطح دسترسی لازم برای مشاهده فایل های پیوست شده در این پست را ندارید.


چهارشنبه 29 مرداد1393 - 9:07pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
روستای ﺗﻮﮐﺎﺱ اشکور ﺷﻮﺋﻴﻞ
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺩﺍﺭﺟﻪ، ﭘﯽ ﺁﻏﻮﺯﯾﻦ، ﺷﻔﯿﻊ
ﺁﺑﺎﺩ، ﻣﻮﻣﻦ ﺯﻣﯿﻦ ﻭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺩﺍﻣﺪﺍﺭﯼ ﻟﯽ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ
ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ 60 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺑﺨﺶ ﺭﺣﯿﻢ ﺁﺑﺎﺩ ﻭ 75
ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﻏﺮﺑﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺩﺳﺮ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ
ﺍﺳﺖ.
ﺩﮐﺘﺮ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﺳﺘﻮﺩﻩ ﺻﺎﺣﺐ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﺯ ﺁﺳﺘﺎﺭﺍ ﺗﺎ
ﺍﺳﺘﺎﺭﺑﺎﺩ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ : ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1346 ﺳﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺴﯿﻦ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﺷﺪﻩ
ﺍﺳﺖ.
ﻗﻠﻪ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﮐﻮﻩ ﯾﺎ ﺳﻮﺍﺗﻪ ﮐﻮﻩ ﻭ ﺑﻘﻌﻪ ﺳﺎﻡ ﻭ ﻻﻡ
ﻣﻨﺎﻃﻘﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻗﺮﺍﺭ
ﺩﺍﺭﻧﺪ .
ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺩﺍﻣﺪﺍﺭﯼ ﻟﯽ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﻧﻘﺎﻁ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺩﯾﮕﺮﯼ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻭ ﻗﻠﻪ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﮐﻮﻩ ﻗﺮﺍﺭ
ﺩﺍﺭﺩ. ﻧﮑﺘﻪ ﺟﺎﻟﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺩﺍﻣﺪﺍﺭﯼ
ﺩﺭ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺩﺍﻣﺪﺍﺭﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺷﮑﻮﺭ ﺍﯾﻨﺴﺖ ﮐﻪ
ﻣﮑﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﺤﻤﺎﻡ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.


سطح دسترسی لازم برای مشاهده فایل های پیوست شده در این پست را ندارید.


پنج شنبه 30 مرداد1393 - 9:27am
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
روستای اﮐﺒﺮ ﺁﺑﺎﺩ اشکور ﺷﻮﺋﻴﻞ
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺻﻤﺪ ﺁﺑﺎﺩ ﻭ ﺑﺮﻣﮑﻮﻩ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ
ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ 55 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺑﺨﺶ ﺭﺣﯿﻢ ﺁﺑﺎﺩ ﻭ 70
ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﻏﺮﺑﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺩﺳﺮ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ
ﺍﺳﺖ.
ﻧﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﺯ ﺁﺳﺘﺎﺭﺍ ﺗﺎ ﺍﺳﺘﺎﺭﺑﺎﺩ
‏« ﻣﺮﻭﺳﻦ‏» ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

انشاءا... در پست های بعدی مطالب قابل توجهی درمورد "مروسن" در اختیار دوستان قرار خواهم داد.


پنج شنبه 30 مرداد1393 - 9:52am
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: یکشنبه 18 فروردین1392 - 7:06pm
پست: 769
پاسخ با نقل قول
رضا جان ممنونم ازت.
خودم زیاد اهل مسافرت نیستم مگه تو فاز حفاری باشه.آدم وقتی بعضی سفرنامه ها رو میخونه متوجه میشه در قدیم سفر چقدر سخت بود.خودم خیلی طلبه هستم اگه امکاناتش داشتم یه سفر درست و حسابی به همه منطقه دیلمان میکردم.یعنی از کلاچای شروع میکردم و همه اشکور و عمارلو و رودبار میگشتم و از الموت و بعد طالقان تموم میکردم.ولی انگار فقط رویاست.


پنج شنبه 30 مرداد1393 - 11:25am
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: شنبه 21 تیر1393 - 9:46am
پست: 470
پاسخ با نقل قول
بهشت گمشده آذربايجان


پنج شنبه 30 مرداد1393 - 7:21pm
YIM
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: شنبه 21 تیر1393 - 9:46am
پست: 470
پاسخ با نقل قول
بهشت گمشده آذربايجان


پنج شنبه 30 مرداد1393 - 7:34pm
YIM
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
سلام bazargardan عزیز
عکسای قشنگیه مرسی ولی هیچ کجا طبیعتش مثل اشکور نمیشه!


جمعه 31 مرداد1393 - 9:32am
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 2 تیر1393 - 1:29pm
پست: 1225
محل اقامت: بهشت ایران
پاسخ با نقل قول
ﻓﺮﺳﮑﻮﻩ ‏( ﻓﯿﺮﻭﺯ ﮐﻮﻩ ‏)
ﻓﯿﺮﻭﺯﮐﻮﻩ ﻗﻠﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﺳﺮ ﮐﺸﯿﺪﻩ، ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺷﺮﻗﯽ
ﺧﺎﮎ ﺩﯾﻠﻤﺎﻥ ﻗﺪﯾﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﻘﺎﻁ ﺍﯾﻦ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺣﺪ ﻓﺎﺻﻞ ﻣﺮﺯ ﺑﯿﻦ ﺩﯾﻠﻤﺎﻥ، ﺁﻣﺎﺭﻟﻮ، ‌ﺍﺷﮑﻮﺭ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺁﻥ 1800 ﻣﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﯾﻦ ﻗﻠﻪ
ﮐﺎﺧﯽ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﺨﺖ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ‏است.
ﺑﻘﻌﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﺍﺩﮔﺎﻥ ﮐﻨﻌﺎﻥ، ‌ﺑﺮﻫﺎﻥ، ﻋﻤﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﻗﻠﻪ
ﻓﯿﺮﻭﺯﮐﻮﻩ ﻣﯿﺎﻥ ﺩﻫﮑﺪﻩﻫﺎﯼ ﭘﯽﻧﻮﻧﺪ، ﮔﻮﺭﺝ، ﮐﻼﻣﺮﻭﺩ،
ﺳﯿﺎ ﺍﺳﺘﻠﺦ، ﮐﻞ ﻣﺎﺯﯼ، ﺯﺍﮐﺎﻡ، ﯾﺴﻦ، ﻟﻮﺁﻟﯽ،ﺍﯾﻨﯽ، ﺯﻧﺶ
ﻭ ﺗﻮﺳﻪﭼﺎﻟﮏ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺳﻨﮓﻫﺎﯼ ﺳﯿﺎﻩ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﻝ ﺷﺼﺖ ﺗﺎ ﻫﻔﺘﺎﺩ
ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ ﻗﻄﺮ ﺑﯿﺴﺖ ﻭ ﭘﻨﺞ ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺍﯾﻦ
ﺑﻘﻌﻪ ﺭﯾﺨﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺗﺮﺍﺷﯿﺪﻩ ﻣﯽﺁﯾﻨﺪ.
ﺭﺍﺑﯿﻨﻮ ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﻨﮓﻫﺎ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺑﻨﺎﺋﯽ ﻣﻘﺪﻡ
ﺑﺮ ﺑﻨﺎﯼ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﯽ ﺷﮏ ﺳﻨﮓﻫﺎﯼ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﻗﻼﻉ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻠﯿﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻧﮕﺎﺭﻧﺪﻩ ‏( ﺩﮐﺘﺮ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ
ﺳﺘﻮﺩﻩ ‏)ﮐﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻗﻼﻉ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻠﯿﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺷﺘﻪ
ﮐﻮﻩ ﺍﻟﺒﺮﺯ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ
ﺍﺯ ﻗﻼﻉ ﺳﻨﮓﻫﺎﺋﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺍﯾﻦﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ
ﺑﺘﻮﺍﻥ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﻨﮓﻫﺎ ﺗﺮﺍﺷﯿﺪﻩ ﻭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﯼ
ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻨﺎﺋﯽ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺳﻨﮓ ﻫﺎ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺑﻨﺎﺋﯽ ﻣﻘﺪﻡ ﺑﺮ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻠﯿﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
ﻧﻈﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﺳﻨﮓﻫﺎ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺍُﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﮐﻮﻫﯽ ﺑﻨﺎﻡ ﻟَﺮﺩﻩ ﺳﻦ ‏( ﺑﻪ ﻓﺘﺢ ﻻﻡ ﻭ ﺳﮑﻮﻥ ﺩﺍﻝ ﻭ ﺿﻢ ﺳﯿﻦ ‏) ﻧﯿﺰ ﺩﯾﺪﻩ
ﻣﯽﺷﻮﺩ .
ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻋَﻠﻢﺑﻨﺪﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻢ ﻣﺤﺮﻡ ﻭ ﻣﺮﺍﺳﻢ
ﻋﻠﻢﻭﺍﭼﯿﻨﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺟﻤﻌﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻤﻊﺁﻭﺭﯼ
ﻣﺤﺼﻮﻝ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ‏( ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺟﺸﻦ ﺧﺮﻣﻦ ‏)
ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻣﺤﻮﻃﻪ ﺑﺎﺯ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺑﻘﻌﻪ، ﺩﻭ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﺴﯿﺎﺭ
ﮐﻬﻦ ﻣﺎﺯﻭ ﻭ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺍﺻﻠﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﻣﺎﺯﯼ ﺟﻮﺍﻧﺘﺮ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺍﻓﺴﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﭘﯿﺮﺍﻥ ﻣﺤﻞ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﮐﺎﺥ ﻓﯿﺮﻭﺯ ﮐﻮﻩ
ﻭ ﺳﻔﺎﻝﻫﺎﯼ ﺩﻫﺎﻧﻪ ﭼﺎﻩﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ . ....
ﺩﻭ ﭼﺎﻩ ﺁﺏ ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺩﺭ 100 ﻣﺘﺮﯼ ﺑﻘﻌﻪ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﺩﻭ
ﭼﺎﻩ ﺩﻭ ﺩﻫﺎﻧﻪ ﺳﻔﺎﻟﯿﻦ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ 70 ﺳﺎﻧﺘﯽ
ﻣﺘﺮ ﺍﺯ ﮐﻒ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﻠﻨﺪﺗﺮﻧﺪ . ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 994
ﻫﺠﺮﯼ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺛﺮﯼ ﻧﯿﺴﺖ . ﺍﻣﺎ
ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺩﻭ ﭼﺎﻩ ﺁﺑﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﻠﻪ ﺍﺳﺖ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ،
ﺑﺪﯾﻦ ﺷﺮﺡ ﺍﺳﺖ :
ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﭼﺎﻩ ﺁﺏ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻤﯽ ﺍﺯ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﻭﻣﯽ
ﮐﻪ ﮐﻤﯽ ﭘﺎﺋﯿﻦﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﭘﺮ ﺁﺏﺗﺮ ﺍﺳﺖ . ﺑﺮ ﺩﻫﺎﻧﻪ ﻫﺮ
ﺩﻭ ﭼﺎﻩ، ﺩﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﻧﻪ ﺳﻔﺎﻟﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ "ﭼﺎﻩ
ﺗﻨﺪﻭﺭ " ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ . ﺩﺭ ﺩﻫﮑﺪﻩﻫﺎﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﺎﺭﺍﻥ
ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺑﺒﺎﺭﺩ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺩﻩ ﻧﺸﯿﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺘﻮﻩ ﺁﻭﺭﺩ می ﮔﻮﯾﻨﺪ ﺩﺭ ﭼﺎﻩﻫﺎﯼ ﻓﯿﺮﻭﺯﮐﻮﻩ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﺣﯿﻮﺍﻧﯽ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺩﻭ ﭼﺎﻩ ﺍﺭﺯﺵ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻗﺎﺋﻠﻨﺪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﺗﺎ ﭼﺎﻩﻫﺎ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﭘﺎﮎ ﻧﺸﻮﻧﺪ، ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﻨﺪ
ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. ﮔﺎﻫﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﮔﯿﻠﮏﻫﺎ ﭘﻮﻟﯽ ﺑﻪ ﻣﺘﻮﻟﯽ
ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﺁﻟﻮﺩﻩﺍﯼ ﺩﺭ ﭼﺎﻩ ﺑﯿﻨﺪﺍﺯﺩ
ﻭ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﺒﺎﺭﺩ ﺗﺎ ﺑﺮﻧﺠﺰﺍﺭﻫﺎ ﭘﺮ ﺁﺏ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺑﺎﺭﻧﺪﮔﯽ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﮐﺸﺘﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﮔﻨﺪﻡ ﻭ ﺟﻮ
ﺩﺭ ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻥ ﺁﺳﯿﺐ ﻣﯽﺑﯿﻨﻨﺪ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻭﻗﺖ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ
ﺩﻩ ﻧﺸﯿﻨﺎﻥ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﮔﺮﺩ ﺁﻣﺪﻩ، ﺑﻪ ﺳﺮ ﭼﺎﻩﻫﺎ ﻣﯽﺁﯾﻨﺪ
ﻏﺬﺍﺋﯽ ﺗﻬﯿﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ "ﭘﺎﮐﺸﺎﻥ " ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﯾﮏ ﺗﻦ ﺍﺯ
ﺩﻫﮑﺪﻩ " ﻣَﺮﻭَﺳَﻦ" ﯾﺎ ‏( ﺍﮐﺒﺮ ﺁﺑﺎﺩ ‏) ﮐﻪ ﭘﺪﺭ ﺑﺮ ﭘﺪﺭ ﺍﯾﻦ
ﭘﯿﺸﻪ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﺗﻪ ﭼﺎﻩ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﻭ ﺷﻤﻌﯽ ﻣﯽﺍﻓﺮﻭﺯﺩ
ﻭ ﺁﺏﮐﺸﯽ ﻣﺴﯿﻦ ﮐﻪ ﺗﻪ ﭼﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﻻ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ
ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﯾﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽﺍﻧﺪﺍﺯﺩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ
ﻃﻮﻟﯽ ﻧﻤﯽﮐﺸﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﻨﺪ ﻣﯽﺁﯾﺪ . ﺳﺘﻮﺩﻩ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ،
ﮐﺘﺎﺏ ﺁﺳﺘﺎﺭﺍ ﺗﺎ ﺍﺳﺘﺮﺁﺑﺎﺩ، ﺟﻠﺪ ﺩﻭﻡ

ﻭ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﺎﻩﻫﺎ ﭼﺎﻩ ﺳﻮﻣﯽ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﻟﯿﺮﭼﺎﮎ ﯾﺎ ﻟﯿﺮﻩ ﭼﺎﮎ ﮐﻪ ﻣﺸﺮﻑ ﺑﻪ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﺯﻧﺶ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻓﻌﻼ ﭘﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺳﺎﻝ 58 ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﺩﻡ ﺯﻧﺶ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺎﻫﺪﯾﻦ ﺗﻮﻧﻠﯽ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﻫﻤﯿﻦ ﭼﺎﻩ ﻫﺎ
ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺩﺭﻣﻮﺭﺩ ﺍﺏ ﭼﺎﻩ ﻫﺎ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ افرادی ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﭼﺎﻩ ﺩﺍﺧﻞ ﺍﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎﯼ ﺳﻔﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﻪ ﺗﻮﻝ ﺧﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﭘﻮﻝ ﺧﺎﻧﯽ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎﺭﺍ ﺩﺭ ﺿﻠﻊ ﻏﺮﺑﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﯾﺎﻓﺖ .
ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺁﺏﮐﺸﯽ ﻣﺴﯿﻦ ﻃﯽ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ
ﺩﺭ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﻣَﺮﻭَﺳَﻦ ‏( ﺍﮐﺒﺮﺁﺑﺎﺩ ‏) ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﭘﺪﺭ ﺑﺮ
ﭘﺪﺭ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﺍﺩﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﮐﻪ ﺗﺎ
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺎﺩ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﭘﺪﺭ ﺑﺮ ﭘﺪﺭﺍﻥ، ﺣﺪﻭﺩﺍً ﻣﺎ ﺳﯿﺰﺩﻩ
ﺑﺎﺭ ﭼﺎﻩ ﻓﺮﺳﮑﻮﻩ ﺭﺍ ﺁﺏﮐﺸﯽ ﻣﺴﯿﻦ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩﺍﯾﻢ ﮐﻪ
ﺩﺭﺳﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻤﯽ ﻫﻮﺍ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﺷﺪﻩ
ﺍﺳﺖ. ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺑﺎﺭﺵ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ
ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺷﺨﺺ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﻣﺎ ﮐﻪ ﭘﺪﺭ
ﺑﺮ ﭘﺪﺭ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﺍﺩﯾﻢ ﺩﺍﺧﻞ ﭼﺎﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ
ﺁﺏﮐﺸﯽ ﻣﺴﯿﻦ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺬﺭ
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻣﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﺑﺎﺭﺵ
ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﺪ . ﺩﺭ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺍﺭﺍﺋﻪ
ﺷﺪﻩ ﮐﺘﺎﺏ ﻓﻮﻕ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ صورت گرفته شده ﺳﻮﺍﻻﺕ ﺑﯽ ﺷﻤﺎﺭﯼ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﺍﯾﻨﮑﻪ :
1‏) ﭼﺮﺍ ﮐﺎﺥ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﻗﻠﻪ ﺭﺍ ﺗﺨﺖ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﻧﺎﻡ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ؟!
ﺁﯾﺎ ﻓﻘﻂ ﻭﺟﻮﺩ ﺗﺸﺎﺑﻪ ﺍﺳﻤﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﯾﺎ ...
2‏) ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺑﻨﺎﯼ ﻗﻠﻌﻪ ﭼﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﻗﻠﻌﻪ
ﺍﺯ ﺷﻤﺎﺭ ﻗﻼﻉ ﺍﺳﻤﺎﻋﻠﯿﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ؟ ﻭ ﯾﺎ ...
3‏) ﺁﯾﺎ ﺁﺏﮐﺸﯽ ﻣﺴﯿﻦ ﺩﺭ ﯾﮏ ﭼﺎﻩ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮﯼ ﺩﺭ
ﺁﺏ ﻭ ﻫﻮﺍ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﻧﻪ ﭼﺮﺍ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎﻋﺚ
ﺑﻬﺒﻮﺩﯼ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺟﻮﯼ ﻣﯽﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟! ﺍﺻﻼً ﭼﺮﺍ ﺑﺎﯾﺪ
ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺧﺎﺻﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﻣَﺮﻭَﺳَﻦ ‏( ﺍﮐﺒﺮﺁﺑﺎﺩ ‏) ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ
ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ؟ ﺁﯾﺎ ﺭﺍﺯ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﯼ ....
ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺳﻮﺍﻻﺕ ﺩﯾﮕﺮ ....، ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻧﻪ
ﺷﻨﯿﺪﻩﺍﻡ ﻭ ﻧﻪ ﺩﯾﺪﻩﺍﻡ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻭ ﯾﺎ ﻗﻠﻌﻪ
ﻓﯿﺮﻭﺯﮐﻮﻩ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺪﻭٌﻥ ﻭ ﻋﻠﻤﯽ
ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ .
ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺳﻮﺍﻝ ﺍﻭﻝ " ﺍﺭﯾﮏ ﻓﻮﻥ " ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ "ﭘﯿﺎﻡ ﺁﻭﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪﻫﺎ " ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﮐﻮﻫﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ، ﺗﺨﺖ
ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﻧﺎﻡ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ؟ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻗﺎﻟﯿﭽﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ
ﮐﻪ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﻣﯽﮐﺮﺩﻩ ﺍﺭﯾﮏ ﻓﻮﻥ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻋﻠﺖ ﻧﺎﻡ
ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮐﻮﻩ ﺑﻮﺩﻩ
ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻓﯿﺮﻭﺯﮐﻮﻩ، ﺁﯾﺎ ﻣﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯿﻢ
ﺳﻮﺍﻝ ﺍﺭﯾﮏﻓﻮﻥ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮﯼ ﻧﻤﺎﯾﯿﻢ؟
ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺗﺸﺎﺑﻪ ﺍﺳﻤﯽ ﺍﺳﺖ؟ ﺁﯾﺎ ... ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﻡ ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺳﻮﺍﻝ ﺩﻭﻡ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻧﮕﺎﻩ ﻭ ﺧﯿﻠﯽ ﺳﺎﺩﻩ
ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭻﮔﻮﻧﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﺧﺖ ﺍﯾﻦ
ﻗﻠﻌﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺟﻨﺒﻪ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﭘﺎﺳﺦ ﺍﯾﻦ
ﺳﻮﺍﻝ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯾﮏ ﺧﻮﺩ ﻗﻠﻌﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﻧﮑﺘﻪ
ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺩﯾﺪ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻗﻠﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻧﻮﮎ ﻗﻠﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﯿﺮﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻼﻉ
ﺩﯾﮕﺮ ‏( ﺩﺍﻝﻓﮏ، ﺗُﺮﺍﺭ، ﻣﻼﺧﺮﻭﺷﻪ، ﺑُﺰﺍﺑُﻦ ﻭ ... ‏) ﺩﺭ
ﺩﻭﺭﺗﺮﯾﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﺩﯾﺪ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻗﻠﻞ ﺍﻃﺮﺍﻑ
ﻗﺎﺑﻞ ﺭﻭﯾﺖ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻃﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﺴﺎﻓﺖ
ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﺩﻭﺭ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ 1
ﺭﻭﺯ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ . ﺻﻌﻮﺩ ﺑﻪ ﻗﻠﻪ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺷﻤﺎﻝ ﻭ ﺷﻤﺎﻝ
ﻏﺮﺑﯽ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺷﯿﺐ ﺗﻨﺪ ﺩﺍﻣﻨﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ
ﺷﯿﺐ ﺩﺍﻣﻨﻪ ﺟﻨﻮﺑﯽ ﺁﻥ ﻣﻼﯾﻢﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩ ﺗﺴﺨﯿﺮ
ﻗﻠﻌﻪ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺷﻤﺎﻝ ﻭ ﺷﻤﺎﻝ ﻏﺮﺑﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ
ﻣﻌﺮﺽ ﺗﺎﺧﺖ ﻭﺗﺎﺯ ﺑﻮﺩﻩ ﺭﺍ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻣﯽﮐﺮﺩ. "
ﭘُﻞﺁﻣﯿﺮ" ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ " ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻟﻤﻮﺕ " ﺩﻗﯿﻘﺎً ﺑﻪ ﻣﻄﻠﺐ
ﻓﻮﻕ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ﺟﻨﮕﺠﻮﯾﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺎ ﺁﺗﺶ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺎ
ﺩﻭﺩ ﻭ ﺁﯾﻨﻪ ﻋﻼﺋﻢ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺑﺴﯿﺎﺭﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﺑﻪ
ﺩﻓﺘﺮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ‏( ﻗﻠﻌﻪ ﺍﻟﻤﻮﺕ ‏) ﻣﺨﺎﺑﺮﻩ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ
ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﮑﯽ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﭘﺎﯾﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﮐﻨﻨﺪ . ﺟﺎﻟﺐ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ ﺩﺭ ﻗﻠﻪ ﻣﻼﺧﺮﻭﺷﻪ ‏( ﻣﻠﮏ ﺷﺎﻩ
ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ‏) ﻣﮑﺎﻥ ﺩﻓﻦ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻠﯽ
ﺑﻨﺎﻡ "ﻣﻠﮏ ﺷﺎﻩ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ" ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺑﺎﻭﺭ
ﻧﮕﺎﺭﻧﺪﻩ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﺯ ﺁﺳﺘﺎﺭﺍ ﺗﺎ ﺍﺳﺘﺮﺁﺑﺎﺩ ﺁﻗﺎﯼ ﺩﮐﺘﺮ
ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﺳﺘﻮﺩﻩ ﺳﺎﺧﺖ ﺍﯾﻦ ﻗﻠﻌﻪ ﻣﻘﺪﻡ ﺑﺮ ﺑﻨﺎﯼ ﺍﻣﺎﻣﺰﺍﺩﻩ
ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻗﻼﻉ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻠﯿﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺳﻮﺍﻝ ﺳﻮﻡ ﺁﺏﮐﺸﯽ ﻣﺴﯿﻦ ﭼﺎﻩﻫﺎﯼ
ﻓﺮﺳﮑﻮﻩ ﻭ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺣﺘﻤﺎ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺨﺼﯽ
ﺧﺎﺹ ﺍﺯ ﺍﻫﺎﻟﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﻣﺮﻭﺳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﯿﺮﺩ ﺩﺭ ﻧِﮕﺮ
ﺣﻘﯿﺮ ﯾﻘﯿﻨﺎً ﺑﺎﯾﺪ ﺭﺍﺯﯼ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ . ﺍﻭﻻًً ﻭﺟﻮﺩ ﭼﺎﻩ ﺩﺭ
ﻧﻮﮎ ﻗﻠﻪ ﺧﻮﺩ ﺟﺎﯼ ﺳﻮﺍﻝ ﺍﺳﺖ. ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﻒ
ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﻨﮓ ﺳﺎﺭﻭﺝ ﻭ ﮔﭻ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﯼ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺗﺎ ﺁﺏ
ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺁﺏ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺫﻭﺏ ﺷﺪﻥ ﺑﺮﻑﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﮑﺎﻥ
ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭼﯿﺪﻣﺎﻥ ﺳﻨﮓ ﺁﺏ ﺟﻤﻊ
ﺷﺪﻩ ﻭ ﺗﺎ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺧﺎﺻﯽ ﺭﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯿﺪﺍﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺩﺍﺧﻞ
ﺯﻣﯿﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺳﺮﺩ ﺍﺳﺖ . ﻏﺎﻟﺒﺎ ﭼﺎﻩ ﭘﺎﯾﯿﻦ
ﺩﺳﺖ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﭘﺮ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺁﺏ
ﻭ ﻫﻮﺍ ﺩﺭ ﻧﮕﺮ ﺣﻘﯿﺮ ﺗﻨﻬﺎ ﯾﮏ ﺭﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺁﻥ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺁﺏﮐﺸﯽ ﻣﺴﯿﻦ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﺍﺩﻩ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺟﻮﯼ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻭ ﯾﺎ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﻘﯿﻪ
ﮔﺰﯾﻨﻪﻫﺎ ﻣﻌﻘﻮﻝ ﻭ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻧﻤﯽﺭﺳﺪ.
نظر شما در مورد سوالات بالا چیست؟


جمعه 31 مرداد1393 - 10:55am
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: یکشنبه 18 فروردین1392 - 7:06pm
پست: 769
پاسخ با نقل قول
آقا رضا به نظر من این موضوع چاه و اعتقاد به اینکه هر وقت ناپاکی مثه استخون بیوفته توش هوا بشدت خراب میشه فقط مسئله توهم هست.کافیه فقط یه دفه تو تابستون این مسئله امتحان بشه و یه تیکه استخون بندازن ببینن بازم هوا بشدت خراب میشه و تا در نیارنش خوب میشه یا نه که مطمئن باش اینجور نمیشه.
رضا جان الان شما هر داهاتی تو قسمت شمالی ایران بری دو شب با حفارهای اون داهات سر کنی همشون تو 2 تا مطلب مشترکن.یکی اینکه همشون میگن جاده ابریشم از همین پشت داهات ما رد میشده و یکی دیگه اینکه همه شون میگن پسر رفسنجانی چند سال پیش اومد همین بغل(یا این تپه یا اون کوه یا اون قلعه)رو کار کرد برد.انقد توهم و خرافه و جوگیری تو مردم ایران زیاده که بنظر من این خصیصه واقعا زنتیکیه.باور کنید من اعتقاد دارم این مسیله زنتیکیه.
رضا جان یه موضوعاتی مثل حموم اصفهان که با یه شمع روشن میشد یا منار جنبون یا لغزش و چرخش برخی سنگهای کوچیک رو ناخن انگشت تو برخی امامزاده ها یا جهش کپه ای از نور در برخی از شبها از امامزاده ای به امامزاده دیگه همگی توجیه علمی داره و هیچ منبع ماورایی نداره.ولی ارتباط دادن تکه ای استخوان تو چاه با تغییر شدید آب و هوا و خوب نشدن هوا تا زمان خارج شدن اون استخون از چاه فقط ساخته ذهن ایرانیان افسانه پرور و داستان دوست هست.
دلایلی که آورده مثل اینکه فقط یک خانواده هست که باید بره تو چاه و اینکه همیشه بعد از درآوردن استخون هوا خوب شده مطمئن باش تلاقی تصادفی موضوعات بوده و اگه تاریخ معتبر نوشته شده ای وجود داشته باشه کذب و توهم مردم اون روستا رو نشون میده.خلاصه عرض کنم خدمتت ذهن آدمی به گونه ای تکامل یافته که اشتیاق زیادی برای ارتباط دادن جعلی موضوعات به همدیگه هست و این نوعی آرامش و سرخوشی رو برای ذهن فراهم میکنه.همه ما از شنیدن موضوعات لاینحل و در عین حال عجیب و ماورایی لذت میبریم و اگه دقت کرده باشی بعد از حل شدن و روشن شدن برخی ازین موضوعات اون موضوع دیگه واسمون خوشایند و فره بخش نیست و جذابیتی نداره.نسل های گذشته با برخورداری ازین حس ناخواسته به دروغ ها و توهم های گوناگون در مورد موضوعات مختلف دامن میزدن و اون موضوعات تبدیل به افسانه یا اسطوره میشد.


جمعه 31 مرداد1393 - 7:46pm
نمایش پست ها از آخر به اول:  مرتب سازی بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 515 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 ... 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 ... 52  بعدی

چه کسی آنلاین است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر عضو شده ای موجود نیست. و 26 مهمان


در این انجمن نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
در این انجمن نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
در این انجمن نمی توانید پست خود را ویرایش کنید
در این انجمن نمی توانید پست های خود را حذف کنید
در این انجمن نمی توانید پیوست ارسال کنید

انجمن و سایت تخصصی فلزیاب و ردیاب با حضور اساتید مجرب - طراحی و ساخت و خرید و فروش مدارات الکترونیک و کیت و نقشه مدار دستگاههای پر قدرت فلز یاب و رد یاب با قیمت مناسب - دستگاه گنج یاب و دفینه یاب و گنجیاب جهت جستجوی طلا - بهترین و قویترین طلایاب و سیستم تصویری و فلزیاب پالسی و توباکس - آموزش اپراتوری ردیاب - best site / forum for metal detector (PI, VLF, Two Box, ...) , lrl , felezyab , felez yab systems to find treasure