انجمن تخصصی فلزیاب و ردیاب
تاریخ : جمعه 21 اردیبهشت1403 - 10:14pm



پاسخ به موضوع  [ 14 پست ]  برو به صفحه 1 , 2  بعدی
 سنگ نگاره ها 
نویسنده پیغام

تاریخ عضویت: شنبه 23 شهریور1392 - 7:32pm
پست: 6
پاسخ با نقل قول
نقوش مقدس اغلب درکنار آب حک شده اند تا کمک به فراوانی آب ، زایندگی و فراوانی نعمت کنند و از طرف دیگر انسان هایی که از کنار آنها می گذرند بر کنار آنها نقش های جدید حک کنند تا مشمول کاری خیر شوند!

شاخصه های بوم های شرقی د ره یال ازنا:

اندازه و ارتفاع بوم : ارتفاع بوم ها از سطح زمین بیش از یک متر ، بزرگترین طول بوم نزدیک به سه متر و عرض آن بیش ازدو متر است.
2 - زاویه شیب و جهت بوم :
این بوم ها از زوایای شیب متفاوتی نسبت به سطح افق برخوردارند ، تقربیاً از 75 تا 90 درجه.
3 - جهت قرار گرفتن بوم :
جهت قرار گرفتن همه بوم ها روبه شرق است و بوم هایی که دارای چنین شرایطی هستند ، نقوش آنها از شانس ماندگاری بیشتری برخوردارند. عدم برخورد باران ، برف ، باد و دیگر عوامل طبیعی با بوم و روبه آفتاب بودن و در نتیجه جلوگیری از یخ زدگی و تبخیر سریع آب های سطح بوم، باعث ماندگاری و عدم آسیب درآنها می شود.
4 - تعداد نقوش و نوع نقوش:
نقوش بز کوهی 57 مورد ، نقش های انسان کمان دار و بدون کمان 3 مورد. حیوانی شبیه به گراز 1 مورد . نقش های نیمه تمام 2مورد ، نقشی شبیه به سگ 1مورد . مجموع نقوش 64 مورد است .
5- میزان هوازدگی نقوش :
میزان هوازدگی و ریز فرسایش های بوجود آمده برروی نقوش این بوم بسیار کم است و حکاکی ها به رنگ نخودی کم رنگ در آمده اند ، در مقایسه با بوم هایی که در جهت غرب هستند و شیب کند دارند، بسیار جوان می نمایند در صورتی که چه بسا این نمونه های شفاف از آن نمونه های مکدر قدیمی تر باشند!
6- اندازه نقوش حکاکی شده :
نقوش در ابعاد گوناگون حک شده اند . بزرگترین نقش متعلق به یک بزکوهی به اندازه بیست و دو سانتیمتر و کوچکترین آنها نیز متعلق به یک بزکوهی به اندازه هفت سانتیمتراست.
7 –میزان عمق حکاکی ها :
همه ی نقوش حکاکی شده از نوع سنگ نگاره های Petroglyps می باشند وبر اثر ضربه زدن های کوبشی (Pecking) دقیق و یک نواخت به وسیله سنگ برسنگ ، استخوان حیوانات بر سنگ و فلزات برسنگ ایجاد شده اند. هیچ یک از نقوش به روش کششی و با رنگ به وجود نیامده اند. عمق حکاکی ها از 1 تا 5میلیمتر متفاوت است.
8- جهت قرار گرفتن نقوش :
جهت قرار گرفتن تمام نقوش بزکوهی بجز9 مورد به سمت راست است که از حکمت خاصی پیروی می کنند.
9 - ابزارهای بکار رفته جهت حکاکی ها :
ابزار های بکار رفته شده در ایجاد حکاکی ها براساس دوره آنها و سختی سنگ بوم می تواند متفاوت باشد ، به نظر نگارنده نقوش منظم بی تردید توسط ابزارهای نوک تیز و سخت ایجاد شده اند و نقوش غیر دقیق و بهم ریخته می‌توانند از ابزارهای بدون ظرافت همچون استخوان حیوانات یا سنگ های آذرین باشد که اینگونه سنگ ها هم در محوطه زیاد است.
10- نوع حکاکی ها :
همانطور که در بالا ذکر شد تمام نقوش براثر ضربه های کوبشی (Pecking ) منظم و دقیق در کنارهم ایجاد شده‌اند و هیچ یک از نقوش دراینجا به روش کششی ایجاد نشده اند. به نظر نگارنده تمامی حکاکان از آموزش های خاصی برخوردار بوده اند که توانسته اند در مرحله ی اول بدون خراب کردن بوم ها، چنین نقوش منظم و دقیقی را با القای حالت های روحی مورد نظر بیافرینند.
11 – قدمت نقوش و دیگرآثار :
برای پی بردن به تقدم و تاخر نقوش ، وقتی ما قادر به قضاوت و ارزیابی منطقی خواهبم بود که یک بوم با چند نقش و شرایط یکسان (شیب و جهت بوم ) داشته باشیم . دقیق ترین ابزار برای قضاوت درست ازسن سنجی نقوش ، باتوجه به نبود مکانیسم های علمی، مقایسه آنها با خطوط مشخص و شناخته شده در دوره های مختلف تاریخی و ماقبل تاریخی است که تاکنون در ایران از این روش سال یابی نسبی بیشتر استفاده شده است .(خطوط عربی با ذکر تاریخ ، خطوط پهلوی ساسانی و خطوط اشکانی ، خطوط میخی ، خطوط هندسی ایلامی و خطوط سطری هیروگلیف ( ایدئوگرام یا اندیشه نگار) البته میزان شیب کتیبه و جهت آن اگر نمونه ای سالیابی شده باشد، با کتیبه ای با همین مختصات ( زاویه ، جهت ، جنس سنگ ، شرایط آب و هوای یکسان) قابل مقایسه است. این گمانه زنی ها ، داده هایی نزدیک به کربن سنجی و تحلیل ریز فرسایش و... را در بر دارد.
12- میزان خدشه های وارد شده :
سنگ نگاره ها توسط عوامل متعددی در معرض نابودی هستند که در اینجا بیشتر عوامل طبیعی است.
13- جنس سنگ و رنگ بوم :
تخته سنگ ها از جنس رسوبی شیل است که براثر عوامل طبیعی اکثراً متخلخل شده و درحال نابودی اند.
14- تأثیر شیب و جهت بوم ها بر میزان فرسایش سنگ نگاره ها :
چنانچه سطح بومی که سنگ نگاره ها برروی آنها حکاکی شده است به صورت عمودی قرار داشته باشد به دلیل عدم ماندگاری آب و نفوذ کمتر آب در حفره های سطح سنگ، میزان فرسایش کمتراست. هرچه شیب سطح بوم کمتر باشد ، ضریب تخریب در آنها بیشتراست . درسطح افقی و در فضای آزاد بیشترین حد فرسایش ایجاد می شود. اگر زاویه سطح بوم با امتداد افق را با α نشان دهیم ضریب فرسایش را مطابق فرمول زیر می توان نوشت:
1+cosα ≈ E.F.
به عنوان مثال محاسبه فرسایش سنگ نگاره ای با زاویه 60 درجه نسبت به افق تقریباً چنین است:
5/1 = 1+ 60 cos
یعنی فرسایش این بوم 5/1 برابر سنگ نگاره ای است که بوم آن به صورت قائم قرار دارد و همچنین می توان گفت که میزان فرسایش سنگ نگاره‌ی روی بوم با زاویه 120 درجه نسبت به افق ( 5/0 = 120 cos +1 ) نصف سنگ نگاره‌ی روی بوم با زاویه 90 درجه می باشد.
همچنین جهت قرار گرفتن بوم ها از لحاظ جغرافیایی در فضای آزاد دارای فرسایش هایی متفاوت است . به گونه ای که نگاره بوم های در جهت غرب، به دلیل تأثیر بیشتر باد، باران و تابش نور خورشید، نسبت به سنگ نگاره های روی بوم های در فضای باز در جهت شرق در معرض فرسایش شدیدتری قرار دارند. اگر زاویه عمود برسطح بوم با جهت شرق را با θ نشان دهیم ضریب فرسایش را مطابق فرمول زیر می توان نوشت:
1+θ/180 ≈ E.F.
به عنوان مثال : میزان فرسایش برای سنگ نگاره ای که در فضای باز و جهت سطح بوم آن جنوب است تقریباًٌ 5/1= 180/90+ 1 برابر سنگ نگاره ای است که روی بوم آن در فضای آزاد به امتداد شرق قرار دارد و برای امتداد غرب تقریباً 2= 180/180+ 1 برابر می باشد.
15 - چون و چرایی بوجود آمدن نقوش :
محوطه های سنگ نگاره ها در ایران باستان کتاب هایی سنگی هستند که نویسندگان وهنرمندان آنها، در دوره های مختلف ، زمانی که انسان هنوز زبانی برای گویش و خطی برای نوشتن نداشته، بواسطه آنها حرف زده و شرح زندگی خود و دیگران وحتی محیط اقلیمی خود را تصویرکرده اند. سنگ نگاره ها، نماد هایی از: زبان ، خط ، آداب و رسوم ، اسطوره ها ، ادبیات و تعیین قلمرو و پیشرفت پلکانی بشریتند، در واقع سنگ نگاره ها، علایم و نشانه هایی هستند که از طریق آنها نیاکان ما توانسته اند زندگی کنند و دوام بیاورند.
سنگ نگاره ها گنجینه های تجربه هردوره بشریتند که نسل به نسل انتقال یافته اند. شاید اگر سنگ نگاره ها نبودند آثاری از تمدن ، فرهنگ و پیشرفت امروزی هم نبود، مگر نه اینکه تمدن ها حاصل ساخته ها و تجارب بشری است.
16– ویژگی های مشترک و پیوستگی سنگ نگاره ها:
سنگ نگاره های ازنا چهار ویژگی و پیام مشترک با کل سنگ نگاره های ایران دارند:
1 - وجود 90 درصد نقوش بزکوهی باسبک و طرح های مشابه در کل ایران.
2- کهن بودن کلیه نقوش حکاکی شده باسبک و طرح های مشابه در کل ایران.
3- وجود هنردر آنها ( هنرهای صخره ای) همگون با کل سنگ نگاره های ایران.
4- انگیزه 90 در صد نقوش حکاکی شده ریشه در اسطوره های ماقبل تاریخی دارد.
سنگ نگاره ها کهن ترین زبان گویای بشریتند که در آنها رمز و رازهای بسیار نهفته است، برای درک آنها نیاز به عشق، ایثار و تعمق است ، این همان اکسیری است که اسرار و حلقه های مفقوده بسیاری را در آینده آشکارخواهد کرد.
فنجان نماها Cup Marks
به گودی های ایجاد شده توسط انسان ها در ادوارکهن فنجان نماها (cup marks ) گفته می شود. به تعبیری به گودی های کوچکی که ساخته دست بشرند فنجان نما گفته می شود و آنها از کهن ترین و گسترده ترین آثار موجود در میان سنگ نگاره های ایران و جهانند.
فنجان نماها توسط ابزارهای خاصی (سنگ ، استخوان حیوانات و فلزات ) ایجاد شده اند. اندازه (عمق و قطر) آنها از دو تا بیش از سی سانتیمتر متفاوت می باشد. در ایران بزرگترین آنها در تیران (اصفهان ) و تیمره (خمین و گلپایگان ) کشف شده که قطر دهانه و عمق آنها بیش از سی تا سی وهشت سانتیمتر است.
فنجان نماها در مکان های خاصی برای کاربرد های معتدد حکاکی شده اند. اندازه اولیه آنها اغلب کوچک بوده و براثر گذشت زمان و کارکرد با آنها اندازه ی (قطر و عمق ) آنها نیز افزایش یافته است .
کاربری فنجان نماها درایران و جهان بعضاً باهم متفاوت بوده است. البته در ایران علاوه بر بعضی کارکرد های مشابه بادیگر نقاط دنیا ، رازهای خاص خود را نیزداشته است.
اولین و کهن ترین کاربرد آنها گرفتن عصاره گیاهان و خرد کردن ساقه خشک گیاهان ،غلات و حبوبات بوده که این امور شاید بیشتر توسط زنان صورت می گرفته است. حتی محلی برای نگهداری مواد اعم از جامد و مایع نیز بوده اند. ما در کنار زیستگاه های کهن این آثار را با ابعاد و اندازه های مختلف ومتعدد می بینیم. سنگ گردی وجود داشته که آن سنگ گرد را درفنجان نما بر روی گیاه خشگ و تازه می چرخانده یا می کوبیده اند.
فنجان نماها آثار حکاکی و بجامانده از بشرند که عمری طولانی دارند. شاید علت بوجود آمدن آنها تصادف بوده و با استفاده از گودی های طبیعی بر روی سطوح سنگ های صاف آغاز شده باشد.
هرچه از زندگی بشر بر روی کره زمین بیشتر می گذشته، تعداد و تنوع فنجان نماها بیشتر می شده است. علاوه بر تنوع و تفاوت ، کاربری آنها نیز تنوع می یافته تا جایی که کاربری آنها برای رفع نیازهای اولیه به سطوح بالاتری ارتقا می یابد:
1- کارکردهای گاه شماری.
2- کارکردهای جهت نمایی.
3- کارکردهای آیینی .
دراین محوطه دو بوم از هم جدا هست که یکی از بوم ها 26 فنجان نما و بر بوم دیگری که کوچکتر است حدود 9 فنجان نما وجود دارد. به نظر نگارنده این فنجان نما ها به احتمال قوی محلی برای عصاره گیری گیاهان مقدس (هوم‌، گوکرن،مهرگیاه، مورد، جینسینگ و ریواس ) بوده است زیرا در گذشته های دوراز شیره ی گیاهان مقدس بویژه هوم زیاد استفاده می کرده اند و عقیده داشتند که عصاره گیاه هوم دورکننده ی مرگ ونیز بخشنده ی فرزند نیک، آورنده ی توانمندی، تندرستی، فزایندگی، بالندگی، توانایی تن ، انـدیـشه‌ورزی و آورند ه ی صلح و آشتی و آرامش است. نا گفته نماند که تعدادی ازفنجان نماهااز بین رفته ، ولی خوشبختانه بسیاری از آنها سالم مانده و به راحتی قابل مشاهده اند.
سنگ نگاره های دره باغ ازنا:
در بازگشت از ازنا به کوه های اطراف روستایی بنام دره باغ برخورد کردیم ضمن بررسی کوه ها ، موفق به کشف نمونه های متعددی از سنگ نگاره ها شدیم. که بیشترین نقوش تکراری، بزکوهی بود. جهت همه آنها روبه غرب بود و به شدت صدمه دیده بودند .
رنگ اکثر نقوش شبیه به رنگ بستر شده بود که شناسایی آنها را دشوار می کرد. با اینکه از قدمت کمتری نسبت به سنگ نگاره های دره یال برخوردار بودند ، بقدری تیره به نظر می رسیدند که در نگاه نخست تشخیص آنها دشوار بود. شاید افرادی که اطلاعات دقیق و علمی ندارند گمان کنند این نقوش خیلی قدمت دارند در صورتی که چنین نیست . عمق حکاکی ها کمتر از یک میلمتر است چون در مقابل وزش مستقیم باد ، باران و برف قراردارند. علت حکاکی آنها با این وضعیت، نبود بوم مناسب و دلخواه می تواند باشد. تعداد تقریبی آنها به بیش از یکصد مورد می رسد که جهت ارزیابی دقیق تر نیاز به مطالعات جامع و طولانی دارد.


یکشنبه 24 شهریور1392 - 8:13pm
مدیر سایت
مدیر سایت

تاریخ عضویت: دوشنبه 20 اسفند1391 - 1:39am
پست: 4002
پاسخ با نقل قول
سپاسگذاريم برادر خيلي مفيد بوده ، اميدوارم دوستان استفاده كنند



آدم‌های بزرگ،
برای موفقیت دیگران تلاش می‌کنند؛

آدم‌های عادی،
موفقیت دیگران رو تماشا می‌کنند؛

آدم‌های کوچیک،
با حرف زدن پشت سر آدم‌های موفق،
بهشون حسودی می‌کنند!


یکشنبه 24 شهریور1392 - 11:25pm
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: دوشنبه 3 تیر1392 - 4:13pm
پست: 469
پاسخ با نقل قول
ایکاش مدیران سایت یه دکمه سپاس برای پستها بزارن که اینقدر هموطنان عزیزمون درسراسر دنیا به زحمت نیفتن و یه پست جدا برای سپاسگذاری بزنن.


یکشنبه 24 شهریور1392 - 11:31pm

تاریخ عضویت: شنبه 23 شهریور1392 - 7:32pm
پست: 6
پاسخ با نقل قول
سلام
دوستان خواهش ميكنم


یکشنبه 24 شهریور1392 - 11:33pm
استادیار
استادیار
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: چهارشنبه 8 خرداد1392 - 2:22pm
پست: 248
محل اقامت: ایران
پاسخ با نقل قول
ممنون از مطالب مفیدتون جناب باستان



خوشبخت کسی است که خوشبختی دیگران را فراهم سازد .زرتشت


یکشنبه 24 شهریور1392 - 11:38pm

تاریخ عضویت: شنبه 23 شهریور1392 - 7:32pm
پست: 6
پاسخ با نقل قول
[size=large]بزكوهي، نقش 90 درصد سنگ نگاره هاي ايران[/size]
[size=medium]حقيقات پژوهشگران نشان مي دهد نقش و طرح هاي به کار رفته در حدود 90 درصد از سنگ نگاره هاي باستاني کشف شده در سرتاسر جغرافياي ايران مربوط به بز کوهي است. اگر چه دوره تاريخي اين سنگ نگاره ها و فاصله آنها از هم بسيار زياد است اما با اين حال شباهت هاي ميان اين طرح ها در نوع خود شگفت آور است.
سنگ نگاره ها يا هنرهاي صخره اي کهن ترين آثار تاريخي و هنري بجامانده از بشرند. کارشناسان بر اين باور هستند سنگ نگاره ها سرمنشا و بستر بوجود آمدن حروف رمزي، خط، تبادل پيام، زبان، تاريخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ ها هستند به همين دليل آنها از بهترين ابزارهاي رمزگشايي ماقبل تاريخ به حساب مي آيند.
هيچ مدارک و شواهد قابل اعتنايي بهتر از سنگ نگاره ها براي کاوش و بررسي و پژوهش در تمدن ها و فرهنگ هاي دور تاريخ در دست نيست، با کمک اين طرح ها مي توان تاريخ خط، هنر، زبان، محيط اقليمي، اسطوره ها، فرهنگ و از همه مهمتر نوع انديشه ي انسان هاي ادوار کهن را مطالعه کرد. هنرهاي صخره اي، تنها هنرتجسمي است که مرز جغرافيايي مشخصي نداشته و همه ي ملل جهان فارغ از فرهنگ، نژاد و حتي اقليم هاي جغرافيايي بسيار بعيد از هم، از آن گذر کرده اند.
از اين لحاظ هنرهاي صخره اي اسناد دست اولي هستند که اکنون در دسترس پژوهشگران و افراد علاقمندند، با بررسي و پژوهش بر روي سنگ نگارها در ايران نشان مي دهد نقش بيشتر از 90 درصد آنها را بزکوهي تشکيل مي دهد، بقيه آثار نيز مربوط رقص هاي آييني متعدد ، شکار، مضمون كتيبه هاي خطي پروتو ايلامي و ايلامي و نقش هاي ديگر است. اين را محمد ناصري فرد متخصص نقوش صخره اي در ايران و نويسنده کتاب سنگ نگاره هاي ايران به خبرگزاري ميراث مي گويد.
پرسش اما اين است که علت انکه بز کوهي تا اين ميزان در هنر و آثار انسان هاي تاريخ کهن نقش داشته چيست، ناصري فرد در پاسخ به اين پرسش مي گويد: " به اعتقاد من نقش بزكوهي نماد ايران باستان، با مضمون آبخواهي ، زايندگي ، فراواني نعمت و محافظت است. تعبيري از يك فرشته كه در مواقع سختي ها از آن كمك خواسته مي شد و ريشه اين باور به يكي از اسطوره هاي ايران باستان برمي گردد."
اين پژوهشگر در توضيح اين اسطوره مي افزايد: " بر اساس داستاني اساطيري مربوط به ايران نخستين انسان روي زمين كيومرث بود كه در شاهنامه فردوسي از آن بعنوان نخستين پادشاه نام برده شده است. کيومرث حدود چهل سال برزمين زندگي كرد و سپس با اهريمن زشتي ها در افتاد و به دست اهريمن کشته شد. دو قطره خون كيومرث بر زمين مي چكد و از آن يك بوته ريواس دو شاخه مي رويد. اين دو شاخه ريواس برهم مي پيچند و از يك شاخه ي آن پسر زيباي جواني به اسم مشي (ماري) و از شاخه ديگر آن دختر زيباي جواني به اسم مشيانه (ماريانه) متولد مي شود وچون آنها غذا خوردن را نمي دانستند ، خداوند فرشته اي را قالب يك بزكوهي سفيد رنگ مي فرستد تا مشي و مشيانه را شير بدهد. اين بزكوهي تا آنها غذا خوردن را ياد بگيرند به آنها شير مي دهد، آنها بعد از گذشت ساليان بزرگ مي شوند و روز سيزده فروردين با هم ازدواج مي كنند. به اعتقاد من دليل اينکه ما ايرانيان در روز سيزده فروردين سبزه گره مي زنيمبه نوعي برگرفته از همين داستان اساطيري است."
ناصري فرد در ادامه مي افزايد: " از اين منظر به باور مردم ايران باستان، بزكوهي مظهر فرشته اي است كه خداوند براي بقا و ادامه ي حيات نسل بشر فرستاده است. نقش بزكوهي براي ايرانيان باستان نوعي مانيفست بوده كه رويكردي مقدس داشته است و اين قداست بر نقش هايي قابل مشاهده است كه هنرمندان شاخ هاي بزكوهي را به شكل لوزي كشيده اند و لوزي در خط ايلام كهن و ميانه hu هيو يعني تقديس است. از همين رو هرجا كه گذر آب باشد نقش هاي فراوان بزكوهي را مي بينيم و مضمون آن آبخواهي است و بيان ارزش و اهميت بي بديل عنصر آب در نزد مردمان ايران باستان."
به همه اين موارد بايد اين را نيز اضافه کرد که نقش بزكوهي در نماد شناسي جهاني جالب توجه است، چرا که آنها نيز بر اين باورند كه نقش بزكوهي فرشته و جاي پاي خداست و نماد آب و باران خواهي است، دقيقاً مشابه همان تصوري که در ايران باستان رواج داشت.
بر اساس گفته هاي اين متخصص نقوش صخره اي اين نقش بركهن ترين سفالينه هاي ايران باستان نيز قابل مشاهده است علاوه بر اين چندي پيش نيز استنلي کوهن باستان شناس فرانسوي در مقاله اي با عنوان نقش بزكوهي برسفالينه هاي ايران باستان، آن را نماد آبخواهي دانست.
[/size]


یکشنبه 24 شهریور1392 - 11:43pm

تاریخ عضویت: شنبه 23 شهریور1392 - 7:32pm
پست: 6
پاسخ با نقل قول
نقش هاي پنجه دست در ايران، با شباهت ظاهري و مضامين يكنواخت


سطح دسترسی لازم برای مشاهده فایل های پیوست شده در این پست را ندارید.


یکشنبه 24 شهریور1392 - 11:57pm

تاریخ عضویت: شنبه 23 شهریور1392 - 7:32pm
پست: 6
پاسخ با نقل قول
كهن ترين نقاشي جهان در لرستان است

قديمي ترين اثر هنري ساخت دست بشر با 40هزار سال قدمت در ايران كشف شده است؛ در استان لرستان و در 25كيلومتري جنوب غربي خرم آباد در يك غار آهكي به نام «يافته»
سال هاست بسياري بر اين باورند قديمي ترين آثار هنري ساخت دست بشر در غار آلتاميرا در اسپانيا، يا غارهاي شووه، كركس و ولاسكو در فرانسه است. در ديواره ها و سقف غارهاي آلتاميرا و ولاسكو تصاوير حيوانات نقاشي شده كه تاكنون به عنوان قديمي ترين آثار هنري ساخته دست بشر در جهان شناخته مي شدند. با اين همه اما كهن ترين قدمتي كه تاكنون به آثار اين غارها نسبت داده مي شد مربوط به 32 هزار سال پيش است. سنگ نگاره هاي رنگين(Pictograph) كشف شده با قدمت 40 هزار ساله در غار «يافته» اما همه اين معادلات را بر هم مي زند
پروفسور مارسل اُت (Perfessor Marcel Ot)، استاد پيش از تاريخ دانشگاه ليژ در بلژيك در بازديدي كه از اين غار داشت و روي اين آثار آزمايش كربن سنجي و سن سنجي را انجام داد نيز با قاطعيت سن دقيق آنها را به 40 هزار سال پيش مربوط دانسته است.»
ا توجه به همين آثار پروفسور مارسل اُت حتي معتقد است خاستگاه اوليه بشر نه مربوط به آفريقا بلكه به منطقه آسيا و به احتمال زياد به ايران
بر مي گردد. علاوه بر اين در رابطه با ديگر آثار تاريخي كه گفته مي شود قدمتي بيشتر از سنگ نگاره هاي غار «يافته» دارند همه مبتني بر گمانه زني و نظريه هاي تاييد نشده است، اما با توجه به اينكه رنگين نگاره هاي غار «يافته» همچنان موجود هستند شرايط براي گروه هاي دانشگاهي از هر جاي دنيا فراهم است كه روي آنها آزمايش سن سنجي انجام دهند.»بر اساس گفته هاي اين محقق، غار «يافته» و ديگر غارهاي تاريخي در لرستان مانند غار ميرملاس سنگ نگاره هايي مربوط به 12 هزار سال پيش را در خود دارند. نخستين كاوش علمي در غار «يافته» در سال ۱۹۶۵ توسط باستان شناس آمريكايي فرانك هول انجام گرفت. البته قبل از اين هم عده اي وارد اين غارها شده بودند اما هدف آنها تحقيق روي اين سنگ نگاره ها نبود بلكه آنها به دنبال دفينه هاي ارزشمند وارد اين غار شده بودند.

در آزمايش ها مشخص شد اين رنگين نگاره ها داراي تركيب هايي از جنس گل اخرا، خون حيوانات و عصاره برخي از گياهان است

شناسايي بقاياي انسان هاي فرهنگ اوريناسي در ايران بود. فرهنگ اوريناسي مربوط به شكارچيان اوليه است كه در دوران پارينه سنگي جديد از 40 هزار تا 18 هزار سال پيش مي زيستند. اين انسان ها اولين انسان هايي هستند كه ابزار سازي پيشرفته و تيغه سازي را شروع مي كنند. تا كنون در مناطق خاورميانه، افغانستان و اروپا شواهدي از سكونت اين انسان ها به دست آمده است. بر اساس آزمايشات سن سنجي دانشگاه ييل آمريكا، ابزار هاي به دست آمده از اين غار، متعلق به حدود ۴۰ هزار تا ۲۸ هزار سال پيش است. غار «يافته» بيش از دو متر رسوبات باستان شناختي اواخر عصر يخ (دوره پارينه سنگي جديد) را در خود دارد. مارسل ات، سرپرست گروه ديرينه شناسان بلژيكي غار «يافته» در رابطه با اين غار گفته بود: «در مطالعات انجام شده شباهت هاي فراواني ميان مصنوعات سنگي و فرهنگ اوريناسي اروپا وجود دارد. تا پيش از اين كاوش ها، برخي از متخصصان فرهنگ اوريناسي، پارينه سنگي جديد را مختص اروپا و حاشيه شرقي مديترانه مي دانستند. در كاوش هاي اين غار، علاوه بر مصنوعات سنگي، تعدادي آويز و مهره هاي تزييني از جمله دو صدف دريايي سوراخ شده، دو قطعه دندان گوزن و يك قطعه هماتيت كه به شكل آويز درآمده، يافت شده است. اين اشيا از نشانه هاي بارز فرهنگ اوريناسي مقارن با حضور نخستين انسان هاي پارينه سنگي جديد در اروپا و خاور نزديك است.»به اعتقاد ديرينه شناسان، لرستان به دليل داشتن شرايط مساعد آب و هوايي، محيط مناسبي براي استقرار بشر در زمان هاي پيش از تاريخ بوده است. اين استان به دليل كوهستاني بودن غارهاي مسكوني فراواني داشته كه در اين ميان تاكنون غارهاي يافته، گرارجنه، كنجي، قمري و پاسنگر مورد كاوش قرار گرفته است.


دوشنبه 24 شهریور1392 - 12:12am
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: چهارشنبه 1 خرداد1392 - 4:23pm
پست: 1227
پاسخ با نقل قول
سپاس علی جان عالی بود :-*


دوشنبه 24 شهریور1392 - 1:01am
مدیر کل
مدیر کل

تاریخ عضویت: یکشنبه 19 اسفند1391 - 2:55am
پست: 929
پاسخ با نقل قول
بسیار ممنونیم علی جان خیلی زحمت کشیدین لطفا ادامه بدین :ymapplause: @};-
با اجازه شما من پست اولی شما رو ویرایش میکنم به رنگ ابی و درشت که همه بتونن مطالعه کنن .



جهت سفارش فلزیاب FPI (نسخه فول اصلی) و یون یاب تریشر فایندر میتوانید به بنده یا آقا حمید پیغام خصوصی دهید.

http://www.aparat.com/felezjoo
viewtopic.php?f=17&t=3526


دوشنبه 24 شهریور1392 - 2:24am
نمایش پست ها از آخر به اول:  مرتب سازی بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 14 پست ]  برو به صفحه 1 , 2  بعدی

چه کسی آنلاین است؟

کاربران حاضر در این انجمن: Google و 31 مهمان


در این انجمن نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
در این انجمن نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
در این انجمن نمی توانید پست خود را ویرایش کنید
در این انجمن نمی توانید پست های خود را حذف کنید
در این انجمن نمی توانید پیوست ارسال کنید

انجمن و سایت تخصصی فلزیاب و ردیاب با حضور اساتید مجرب - طراحی و ساخت و خرید و فروش مدارات الکترونیک و کیت و نقشه مدار دستگاههای پر قدرت فلز یاب و رد یاب با قیمت مناسب - دستگاه گنج یاب و دفینه یاب و گنجیاب جهت جستجوی طلا - بهترین و قویترین طلایاب و سیستم تصویری و فلزیاب پالسی و توباکس - آموزش اپراتوری ردیاب - best site / forum for metal detector (PI, VLF, Two Box, ...) , lrl , felezyab , felez yab systems to find treasure