انجمن تخصصی فلزیاب و ردیاب
تاریخ : جمعه 21 اردیبهشت1403 - 10:16am



پاسخ به موضوع  [ 33 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 , 2 , 3 , 4
 گنج های بزرگ ایران 
نویسنده پیغام
کاربر فعال
کاربر فعال

تاریخ عضویت: سه شنبه 8 مرداد1392 - 2:12pm
پست: 147
پاسخ با نقل قول
دست همتون درد نکنه خییییییییلی عالی بود بایدم به ایرانی بودنمون افتخار کنیم


جمعه 8 شهریور1392 - 8:32am
کاربر حرفه ای
کاربر حرفه ای

تاریخ عضویت: شنبه 1 تیر1392 - 11:40pm
پست: 333
پاسخ با نقل قول
احسان نوشته است:
کلماکره، راز سر به مُهر لرستان





غار کلماکره در استان لرستان و بخش مرکزی پلدختر واقع است. برای دسترسی به غار از مسیر پلدختر و از طریق جادهی شوسهای که در حاشیهی شمالی رودخانهی کشکان است، پس از طی ۱۲ کیلومتر به دهکدهی قشلاقی به نام درهباغ میرسیم. از این آبادی تا دهانهی غار مسیری است کوهستانی که باید پیاده طی شود. کوه آهکی مَلِه که غار باستانی کلماکره در سطح رو به آفتاب آن قرار گرفته است، از غرب شهرستان پلدختر آغاز شده و با انحرافی اندک از شرق به جانب شمال شرقی کشیده شده است.

رودخانههای کشکان و سیمره در جنوب کوه مله به هم میپیوندند و در امتداد کبیر کوه که در مقابل آن قد بر افراشته است، جریان مییابند. غار کلماکره به ارتفاع ۵۵۰ متر بلندتر از سطح دشت در سمت شرقی یکی از آخرین درههای صخرهای آن واقع شده است. دهانهی غار به سمت غرب باز شده و در دل صخره به سوی شرق ادامه مییابد. دهانههای تقریباً دو قلوی غار در پناه پوز صخرهای شیبدار با دیدی کاملاً کور قرار گرفته است، به همین دلیل تا کنون دهانههای آن از نظرها پنهان ماندهاست؛ بنابراین از هر نظر مأمن بسیار مطمئنی برای اختفا و شرایط اضطراری به حساب میآید. «کلماکره از سه کلمهی جداگانه کل، ما، و کرّه تشکیل یافتهاست. کل در گویش مردم لرستان نوعی حیوان حلال گوشت کوهی با شاخهای کمانی رو به بالا، و نرینه بز کوهی است.» کلمهی ما با توجه به مفهوم محلی به صورت پسوند “مان” به معنای مأوا و مکان و محل استقرار به کار بردهمیشود. ترکیب این دو کلمه به معنای مأوای بز کوهی قلمداد میشود. گویا یک شکارچی محلی در تعقیب یک بز کوهی به این غار پر ماجرا دست یافتهاست. کلمهی کرَّه نام درختی است مشابه درخت انجیر و ظاهراً تفاوتی با آن ندارد فقط میوه آن نامرغوب و غیر خوراکی است. در بدو ورود به غار با این درخت مواجه میشویم. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که کلماکرَّه به معنای «مأوای کل و درخت انجیر» است یا به تعبیری روشنتر اختصاصات غار را نشان میدهد. از نظر مختصات جغرافیایی این غار دارای طول جغرافیایی ۲۵: ۳۷: ۴۷ و عرض جغرافیایی ۴۳: ۱۱: ۳۳ میباشد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۷۰ متر است«دهانهی غار حدود ۳۰ متر پایینتر از قله کوه و تقریباً در محل تلاقی دیوارهای درهای است که در ضلع شمالی کوه وجود دارد. غار در قسمت شرقی و بر روی دیوارهای که از بالا تا انتهای دره به شکلی کاملاً مسطح کشیده شده است. پیشانی غار یک و نیم متر جلوتر از پایین دهانه بوده و این خود یکی از ویژگیهای این غار محسوب میشود.، همین موضوع هم علت پنهان ماندن آن از دیدگاه رهگذران احتمالی یا شکارچیان و شبانان بودهاست. بررسیهای انجام شده مبین این مطلب است که غار کلماکره هیچگاه راه سهلی نداشته و از دیرباز دستیابی به آن مشکل بودهاست.» «برای ورود به غار جز فرود از این ارتفاع و گذشتن از باریکه راهی بُزرو به طول ۱۰ متر به سمت ورودی دهانهی غار راه دیگری وجود ندارد. طول دهانهی غار حدود ۲۰ متر و ارتفاع آن بین ۱تا۷ متر است. ورودی در جنوب دهانه قرار گرفته و کمترین ارتفاع را دارد. نور طبیعی تا عمق ۱۰ متری دهانه در این تالار رفت و آمد را ممکن میسازد ولی از آن پس تاریکی محض بوده و بدون استفاده از نور مصنوعی امکان پیشروی وجود ندارد.» دسترسی به فضای داخلی غار که از چهار تالار نسبتاً بزرگ تشکیل شده و برخی ورودیهای حفرهای آن نزدیک ۸۰ سانتیمتر است، بسیار دشوار است. چند آبچال کوچک و بزرگ و مملو از آب در تالارهای دوم، سوم و چهارم غار دیده میشود. ستونهای رسوبی و آویزهای شکوهمند تالارها که برخی از آنها کامل شده و تا ارتفاع ۱۵ متری قد برافراشته و به چکیدههای سقف غار اتصال یافتهاند، از جمله پدیدهای توصیفناپذیر و طبیعی این مکان شگفتانگیز میباشند. مساحت کلی فضاهای شناخته شده در غار حدود ۴۳۰۰ متر و طول فضاهای متصل به هم و شناخته شده مسیر فعلی آن حدود ۶۷۰ متر و ورودی دهانه آن دهانهای طبیعی است که در دل صخره به سمت غرب باز میشود. بهطور کلی غار کلماکره در سازندهای آهکی کر تاسه شکل گرفته و باید آن را از نوع غارهای (سازند آهکی) به شمار آورد، همچنین بعضی پدیدههای تاریخی و فرهنگی در چگونگی شکلگیری تشکیلات درون غار بدون تأثیر نبودهاست. به نظر میرسد، اشکال بعضی از استالاگمیتها نتیجهی دخالت مصنوعی انسان در آنها پیداست، به عنوان مثال ظرف سفالین شکسته موجود در تالار دوم روی استالاگمیتها قرار گرفته که شکل آنها دقیقاً شبیه کوزهای بزرگ، سالم و مصنوع بشر است، که به مرور زمان روی آن را لایهای از رسوبات آهکی پوشانده و قندیل آویزان شده آن شکل نامنظمی به خودگرفته است. این غار بهطور تصادفی توسط یک شکارچی محلی در پاییز سال ۱۳۶۸ خورشیدی کشف شد. از آن پس مورد تعرض قرار گرفت و غارت شد. بهدنبال کشف غار گزارشهایی به دست آمد که منجر به کشف و ضبط غیر مترقبه مجموعهای ارزشمند از اشیای تاریخی و فرهنگی از وابستگان شکارچی گردید. اولین اشیای ضبط شده توسط کمیته انقلاب اسلامی پلدختر عبارت بودند از: ماسک طلایی از چهرهی انسان، سه عدد گوش کوچک حیوان از جنس نقره، سه عدد گوش بزرگ حیوان از جنس نقره، دو عدد میله فلزی منحنی داس مانند، سه قطعه شمش نقره. علیرغم درگیریهای جدی و عملی میراث فرهنگی محل با آثار و تبعات ناشی از آن قسمتی از این مجموعه به دست قاچاقچیان افتاده و به صورت غیر قانونی به خارج از کشور منتقل شد. در این راستا در پشت سر تاجران اشیای هنری گروههای مختلفی از دلالان، مالخرها، دزدها، جاعلان آثار هنری و حفاران سادهلوح وجود داشتند که مناظر و نمادهای زیبا را تبدیل به ویرانههای مخروبه نمودند. بسیاری از اشیا به خارج از کشور راه یافت و تعدادی از آنها در قالب یک نمایش ویژه در نیویورک، لسآنجلس، لندن و وین در معرض دید عموم گذاشته شدند. تعداد قابل توجهی از این اشیا توسط یک تاجر عتیقه که سالیان دراز است با باستان شناسی ایران درگیر است، گرد آمد و آنها را در کتابی تحت عنوان «گنجینه کوهها و هنر مادها» در لندن به چاپ رسیدهاست. (Mahboubian1995) اخیراً نیز برخی از اشیا این مجموعه توسط گالری هنر عتیقه فنیکس phoenix که در ژنو و نیویورک دفتر دارد، خریداری شدهاست. از سوی دیگر، قسمت اعظم این گنجینه با تلاش مقامات مسؤول ضبط و در مالکیت موزههای خرمآباد و موزهی ملی ایران قرار گرفت. در تیر ماه ۱۳۷۱ خورشیدی رسول بشاش پژوهشگر ایرانی مأموریت یافت که تعدادی از کتیبههای اشیا منسوب به غار را مورد مطالعه قرار دهد. وی موفق گردید برای اولین بار نام یک خانوادهی سلطنتی گم شده و یک سرزمین ناشناخته را معرفی نماید. قطع نظر از دو کتیبه نوشته شده به خط آرامی کهن و آشوری نو که ممکن است مورد اخیر از تاراجهای نینوا به این مجموعه راه یافته است، اسناد و مدارک متنوعی به دست آمده که به طور مطمئنی نشان میدهد برای نگارش ظروف از سبک و خط میخی ایلامی جدید سوم ب(۵۸۵ تا ۵۳۹ ق.م) استفاده شده و عقاید روشنی جهت صحت و درستی کتیبهها ابراز شده است. (cf. vallt 1996 : Idem 1996 :29) لمبرت نیز موفق گردیده تعداد زیادی از کتیبههای مربوط به ظروف را قرائت نماید. وی در یادداشتی مقدماتی به نام ۲۲ شخص برخورد کرده که ۴ تن از آنها عنوان شاهی دارند. قرائت کتیبهها نشان میدهد، که این اشیا متعلق به سرزمین سمتی(ساماتوره) بوده و بنیانگذار آن پادشاهی به نام آمیریش فرزند دابالا میباشد. این گنجینه به خوبی ثروت فوقالعاده این سلسلهی محلی را آشکار میسازد. بنابراین، شاهان سمتی که از کتیبههای موجود بر روی اشیا غار کلماکره شناخته شدهاند احتمالاً قلمرو کوچک قبایلی را در جنوب لرستان فرمانروایی میکردند. این منطقه ممکن است مستقیماً تحت کنترل شاهان ایلامی در تمام دوران نئوایلامی نبوده باشد، هر چند رابطهی گسترده بین مراکز شهری قدیم همچون شوش و مناطقی که زندگی قبایلی در آن غلبه داشته وجود داشتهاست.

:ymapplause:



باران باش و ببار .................................... نپرس کاسه های خالی ازآن کیست


شنبه 9 شهریور1392 - 6:49pm
آواتار کاربر

تاریخ عضویت: شنبه 11 آبان1392 - 3:52am
پست: 21
پاسخ با نقل قول
parsi نوشته است:
احسان نوشته است:
مرسی بنیامین جان .
جام مارلیک اوج هنر و فرهنگ باستان اقوام ایرانیست ~X(

حاظرم شرت ببندم امروزه با این همه رشد تکنولوژی ،به سختی بتونن همچین اثری رو خلق کنن @};-

شرط چرا داش احسان الان صد تا ادم واردم جمع بشن نمیتونن اخه قدیمیا نون جو خوردن و کار کردن داداش


درود دوستان
پارسی جان چون خیلی برات ارزش قائلم این پاسخ رو به پست شما میزنم.
وقتی این حرف رو از زبون شما شنیدم خیلی آتیش گرفتم .
پارسی جان همین الان توی همین شیراز خودمون بنده استاد دواتگر و قلم زن سراغ دارم (چون همانطور که شما بهتر از بنده اطلاع دارید ، برای زدن همچین کاری به هر دو هنر دواتگری و قلم زنی نیاز است) که اگه نه بهتر از این جام رو ، به جرات میتونم بگم کوپی این کار رو فقط با هنر دستش و بدون استفاده از بقول دوستان تجهیزات پیشرفته امروزی میزنه و تحویلتون میده اما چی بگم که ناگفتنش بهتره .... چون با حضور این چنین گوهر بی همتائی در این مرز و بوم، قلم زنی درب حرم مولا علی بن ابیطالب رو از این استاد میگیرن و میدن به کسانی که تنها چیزی که از این هنر میدونن اسم فامیلشونه که درست به همین نام (قلم زن) هست. میدونید چرا ؟ چون این آدم اهل بگیر و ببند نیست و یا بهتر بگم اصلا بلد نیست.
هر وقت که زیارتش می کنم میسوزم و آه می کشم . آخه طرفدار خارجی زیاد داره که طالب هستن فقط بره اونطرف تا همه امکانات رو در اختیارش بذارن اما قبول نمی کنه !!! چند مدت پیش که میدونستم خیلی اوضاع مالیش به هم ریخته خیلی اصرار کردم که یکی از همین پیشنهادات رو قبول کنه و بره اما در جواب پافشاریهای من حرفی زد که الان میخوام براتون بنویسم اما خیلی دوست داشتم پیش تک تکتون بودم تا ببینم که چه حالی می شین !!!
این استاد فرزانه گفت : فلانی من خودمو بیشتر از هر کسی می شناسم و میدونم اگه از کشورم خارج بشم عمری نمی کنم !!!!

قصد نداشتم با نوشته هام قلب نازنینتون رو بدرد بیارم اما این حقیت این روزهای ماست.
خیلی دوست داشتم عکس نمک پاشی که ایشون با نقره زدن رو براتون بذارم و ببینم میتونید باور کنید که کار الان و کار دست هست یا نه که هر چه گشتم نتونستم پیداش کنم.

ارادتمند شما و همه دوستان



چه سرنوشت غم‌انگیزی، که کرم کوچک ابریشم، تمام عمر قفس می‌بافت، ولی به فکر پریدن بود
زنده‌یاد حسین منزوی


یکشنبه 26 آبان1392 - 12:00pm
نمایش پست ها از آخر به اول:  مرتب سازی بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 33 پست ]  برو به صفحه قبلی  1 , 2 , 3 , 4

چه کسی آنلاین است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر عضو شده ای موجود نیست. و 56 مهمان


در این انجمن نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
در این انجمن نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
در این انجمن نمی توانید پست خود را ویرایش کنید
در این انجمن نمی توانید پست های خود را حذف کنید
در این انجمن نمی توانید پیوست ارسال کنید

انجمن و سایت تخصصی فلزیاب و ردیاب با حضور اساتید مجرب - طراحی و ساخت و خرید و فروش مدارات الکترونیک و کیت و نقشه مدار دستگاههای پر قدرت فلز یاب و رد یاب با قیمت مناسب - دستگاه گنج یاب و دفینه یاب و گنجیاب جهت جستجوی طلا - بهترین و قویترین طلایاب و سیستم تصویری و فلزیاب پالسی و توباکس - آموزش اپراتوری ردیاب - best site / forum for metal detector (PI, VLF, Two Box, ...) , lrl , felezyab , felez yab systems to find treasure